Transportul ilegal consta în anvelope uzate, fiind descoperit de Polițiștii de frontieră împreună cu lucrători ai Comisariatului Județean Bihor, din cadrul Gărzi Naționale de Mediu. Deșeurile urmau să intre în țară prin intermediul unui ansamblu rutier format din cap tractor și semiremorcă.
România, țara importului de gunoi din Occident sau Japonia!
Traficul de deșeuri este una dintre cele mai profitabile afaceri ilegale din ultimul deceniu, spun procurorii. În statele vest europene neutralizarea unei tone de deșeuri costă peste 170 de euro, în timp ce în România costă 30 de euro. Din păcate pentru țara noastră, lipsa unui cadru legislativ coerent permite în continuare astfel de practici.
Transportul era condus de un cetăţean român, în vârstă de 34 de ani, care deținea documente de însoțire a mărfii, diverse anvelope uzate, de la o societate comercială din Germania pentru o firmă din România. Toată situația a atras atenția polițiștilor, care au solicitat ajutorul reprezentanților Comisariatului Județean Bihor din cadrul Gărzii Naționale de Mediu.
În urma verificărilor efectuate, s-a constatat faptul că automarfarul era încărcat cu 10.500 kilograme de deșeuri constând în anvelope uzate, pentru care șoferul nu a prezentat documentația necesară prevăzută de lege pentru importul acestor produse. Autoritățile nu au permis intrarea în țară a acestor deșeuri.
Depozitarea containerelor de gunoi la noi în țară, afacere de sute de milioane de euro!
Potrivit Gărzii de Mediu, în 2021 au fost descoperite aproape 140 de containere de gunoi care ar fi putut pune mediul în pericol. Octavian Berceanu a recunoscut în mai multe apariții în mass-media că autoritățile române nu descoperă decât o parte din transporturile ilegale cu deșeuri. Însă, ca o comparație cu alți ani, anul 2021 a fost mai bun în lupta cu această problemă. Dacă în 2021 au fost oprite 140 de containere (până în una august), în 2020 au fost doar 31 de containere descoperite, așa cum a precizat Octavian Berceanu, șeful Gărzii de Mediu.
Importul de deșeuri, legal sau ilegal, este una dintre afacerile cele mai profitabile din România. Între 10.000 și 100.000 de euro (în cazul produselor dificil de reciclat și care nu pot fi depozitate direct la o platformă de gunoi) valorează un container cu deșeuri adus în România, după estimările Gărzii de Mediu, dar și ale organizațiilor non-guvernamentale din domeniul protecției mediului.
Spre exemplu, pe data de 14 iunie 2021, aproximativ 25 de tone ar fi intrat în țară sub forma unor „deșeuri nepericuloase”, dacă nu ar fi fost oprite la frontieră:
„În data de 14 iunie, în urma unor activităţi informativ-operative desfăşurate, poliţiştii de frontieră, în cooperare cu lucrători vamali şi comisari din cadrul Gărzii Naţionale de Mediu – Comisariatul Judeţean Constanţa, au identificat un container, sosit din Germania, pentru o firmă de pe raza judeţului Vâlcea care efectua activităţi de import în România”, se arată într-un comunicat al Gărzii de Coastă.
În urma verificărilor suplimentare, echipa de control a constatat faptul că în container se aflau paleţi încărcaţi cu 25 de tone de deşeuri cauciuc, marfă care nu corespunde cu datele declarate şi cuprinse în documentele folosite la autoritatea vamală.
Gunoaiele nu vin însă doar din Occident. Un transport ilegal de utilaje agricole uzate a fost depistat în portul Constanța tot în anul 2021, și trimis înapoi în țara de origine, Japonia,
Din datele obținute de la Ministerul Mediului reiese că în perioada 2015-2020 au fost oprite la frontiere aproape 150 de containere ilegale cu deșeuri care intrau fără respectarea legislației în România.
Cele mai importante capturi ale anului 2021, potrivit informațiilor romania.europalibera.org:
- 7 mai – 10 containere provenite din Germania cu diferite tipuri de deșeuri – de la hârtie până la plastic – au fost descoperite în Portul Constanța.
- 31 mai – au fost găsite 10 tone de deșeuri din sticlă care erau încărcate din Grecia și care aveau ca destinație o societate comercială situată din județul Călărași.
- 10 iunie – 20 de tone de masă plastică provenită din Grecia și care urma să ajungă la o firmă din Giurgiu au fost descoperite la graniță.
- 11 iunie – Peste 16 de tone de deșeuri au fost descoperite la frontieră de polițiștii de frontieră bihoreni, constând în îmbrăcăminte și încălțăminte, pentru care șoferul nu a putut prezenta documente necesare importului.
- 22 iunie – La Vama Borș au fost identificate 46 de colete de textile uzate pentru reciclare în cantitate de 2.300 kilograme, 23 mașini pentru tăiat și două standuri metalice, expediate din Belgia către o societate din județul Bihor, printr-un transport. Toate erau deșeuri ilegale.
- 26 iunie – 12.914 kilograme deșeuri din alamă, pentru care șoferul nu au putut prezenta documente de transfer conform prevederile legale în vigoare, la Punctului de Trecere a Frontierei Calafat.
- 3 august – Polițiștii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă Constanța au descoperit o barjă dintr-un convoi de șase care trebuia să transporte cereale, sosite în portul Cernavodă, din direcția Serbia. Barja cu deșeuri avea 1.054,6 tone de marfă.