Călătoriile cu avionul continuă să fie permanent la mare căutare, însă condițiile de zbor au creat motive de îngrijorare în ultima perioadă. După problemele date de anulările sau amânările zborurilor, călătorii au trecut prin turbulențe în timpul zborului în cele mai multe dintre cazuri. Ei bine, despre aceste situații au oferit detalii mai mulți specialiști.
Turbulențele bruște, o nouă problemă pentru pasagerii care călătoresc cu avionul
Turbulențele se produc în momentul în care avionul zboară prin curenți de aer care se ciocnesc și care se mișcă la viteze foarte diferite. Acestea ar putea deveni un fenomen tot mai des întâlnit, anunță CNN. Din acest motiv, călătorii trebuie să știe cu ce se confruntă.
Conform statisticilor, turbulențele ar reprezenta în acest moment principala cauză a rănirii însoțitorilor de bord și a pasagerilor, anunță reprezentanții Administrației Federale a Aviației. Mai mult, turbulențele duc la situația în care multe companii aeriene americane spre exemplu, din cauza rănilor, întârzierilor și pagubelor, să plătească până la 500 de milioane de dolari pe an, potrivit Centrului Național pentru Cercetare Atmosferică.
„Există o scară pentru măsurarea turbulențelor aeriene. Există turbulențele ușoare, în care serviciul de catering poate continua și probabil că poți să te plimbi prin cabină, poate cu oarecare dificultate. Apoi există turbulențe moderate, în care orice nu este asigurat va fi dislocat și mersul prin avion este dificil. Însoțitorii de bord sunt de obicei instruiți să stea pe locurilor lor”, a transmis Paul Williams, profesor de științe atmosferice la Universitatea Reading din Marea Britanie.
Potrivit cercetătorului, cel mai rău tip este turbulența severă. Acest tip de turbulență se manifestă mai puternic decât gravitația și, dacă nu porți centura de siguranță, vei fi aruncat în interiorul cabinei. Un pasager care nu poartă centura se poate alege cu oasele rupte și cu leziuni ce îi pun viața în pericol.
Aproximativ 65.000 de avioane trec prin turbulențe moderate în fiecare an în Statele Unite ale Americii, iar aproximativ 5.500 se confruntă cu turbulențe severe. Bilanțul arată o creștere, comparativ cu alți ani. Williams este de părere că schimbările climatice modifică turbulențele. În acest sens, el a început să analizeze tot ceea ce se întâmplă încă din anul 2013.
„Am efectuat câteva simulări pe computer și am descoperit că turbulențele severe s-ar putea dubla sau tripla în următoarele decenii”, spune el.
Descoperirile reliefează un fel de turbulență numit „turbulență a aerului limpede”, care nu are legătură cu niciun indiciu vizual, cum ar fi furtunile sau norii. Diferit complet față de turbulențele obișnuite, fenomenul apare brusc și este aproape imposibil de evitat. În acest sens, datele rezultate din analizele făcute de Williams prezintă faptul că turbulențele de aer limpede vor crește semnificativ pe tot globul până în 2050-2080, în special de-a lungul rutelor de zbor aglomerate. Asta nu înseamnă, totuși, că zborul va fi mai puțin sigur.
„Avioanele nu vor începe să cadă din cer, deoarece sunt construite la specificații foarte înalte și pot rezista la cele mai grave turbulențe pe care se pot aștepta să le întâlnească vreodată, chiar și în viitor”, a mai conchis specialistul.