Executivul a aprobat recent o nouă Ordonanță de Urgență ce vizează acordarea tichetelor de vacanță pentru angajații din sistemul sanitar, însă o categorie de bugetari nu va beneficia de acestea. Voucherele de vacanță reprezintă o măsură menită să sprijine atât salariații, cât și turismul intern.
Tichetele de vacanță sunt acordate în conformitate cu orientările stabilite în Contractele Colective de Muncă sau, după consultarea angajaților, în regulamentele interne. Acestea pot fi sub formă de tichete de hârtie sau sub formă de card bancar electronic.
Cine rămâne fără vouchere de vacanță?
Legea interzice acordarea voucherelelor de vacanță pe baza unor criterii discriminatorii, inclusiv atunci când aceste criterii sunt specificate în politicile interne. Un exemplu ar fi excluderea angajaților care au fost în concediu medical de lungă durată.
Decizia finală cu privire la criteriile de acordare a voucherelor de vacanță și grupurile de beneficiari este luată de angajatori în conformitate cu instrucțiunile metodologice privind acordarea acestora (HG 215/2009). De asemenea, angajatorii au obligația de a stipula în contractele colective de muncă sau în regulamentele interne categoriile de salariați care beneficiază de vouchere, împreună cu organizațiile sindicale sau reprezentanții salariaților.
Guvernul a optat pentru consultarea colectivă a salariaților pentru a stabili în regulamentul intern categoriile de beneficiari care primesc vouchere de vacanță, iar excluderea unui salariat din aceste categorii poate intra sub incidența OG 137/2000 atunci când motivele excluderii nu sunt întemeiate sau obiective.
Astfel, excluderea completă a unui angajat al cărui contract de muncă a fost suspendat în ultimul an sau pentru alte cauze independente de voința sa poate fi considerată discriminare, iar în astfel de situații sunt disponibile soluții de remediere.
Unii angajați care beneficiau de vouchere de vacanță și au utilizat o parte sau toți banii din acestea, dar ale căror contracte de muncă s-au încheiat din diferite motive, vor fi obligați să ramburseze angajatorului costul zilelor de concediu nefolosite.
Dacă un contract individual de muncă sau raportul de muncă al unui salariat este suspendat sau încetat pe parcursul anului calendaristic pentru care se acordă voucherele, acesta va putea beneficia de vouchere de vacanță doar dacă va depune o cerere în acest sens la unitatea sau instituția angajatoare, în termen de maximum 30 de zile de la data suspendării sau încetării contractului, însoțită de dovada plății, potrivit RomâniaTV.