În anul 2024, românii vor fi martorii unor schimbări semnificative, în special în ceea ce privește sistemul RCA. Conform noilor reglementări propuse, se vor aduce modificări sistemului bonus-malus pentru șoferi. Mai mult, posibilitatea achiziționării asigurării obligatorii în rate va deveni o realitate. Conform datelor disponibile, acest sistem de plată în rate va permite șoferilor să opteze pentru până la 12 rate, în funcție de preferințele lor.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a propus aceste schimbări, considerate a fi cea mai amplă reformă legislativă în domeniu. Cu toate că pachetul legislativ este încă în faza de discuții, autoritățile vizează adoptarea acestor măsuri până la sfârșitul lunii martie a acestui an. Astfel, noile reguli ar urma să intre în vigoare din aprilie 2024.
Plata RCA în rate
În cadrul schimbărilor planificate la nivelul RCA, se prevede extinderea ariei de aplicare a sistemului bonus-malus. Criteriile acestuia vor fi diversificate conform declarațiilor Vicepreședintelui ASF, Sorin Mititelu.
Un alt aspect important al acestor modificări constă în introducerea posibilității de plată în rate, oferită de către asiguratori. De asemenea, se va aplica o franșiză, după modelul CASCO. Scopul este acela de a permite șoferilor să beneficieze de reduceri la primele de asigurare. Sorin Mititelu a subliniat că, pe lângă măsurile deja propuse și transmise în Parlament, există posibilitatea apariției unor noi inițiative sau modificări ulterioare.
„Decizia este estimată a se lua până la finalul lunii martie. Va fi și o perioadă tranzitorie de implementare a unora dintre măsuri, cele care necesită soluții tehnice sau noi cerințe, o detaliere a condițiilor legale prin norme proprii sau prin protocoale” a spus Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF.
Conform opiniei expertului, implementarea acestui gen de modificări presupune traversarea unui proces complex. Acesta include obținerea de avize din partea Senatului și Camerei Deputaților. În consecință, acest proces va implica deschiderea unor discuții și negocieri cu diverse părți interesate.
„Înainte de toate trebuie precizat că o asemenea modificare parcurge mai multe etape. Sunt necesare mai multe avize, atât din Senat cât și din Camera Deputaților. Aceasta înseamnă că pe parcursul acestui traseu e timp pentru a fi continuate o serie de discuții și negocieri cu stake holderii, părțile implicate în procesul acesta. Așadar, chiar dacă noi am plecat la drum cu o serie de propuneri, și am plecat încă din decembrie 2023, acel set de propuneri a avut ca obiectiv transpunerea unei Directive europene. Și acolo avem un număr de propuneri relativ redus” a explicat Sorin Mititelu, potrivit Economica.