Registrul Auto Român (RAR) este mandatat să construiască și să mențină un registru electronic cu istoricul mașinilor înmatriculate în România, potrivit unui nou proiect de lege care a fost aprobat de Parlament.
Un certificat primit de la RAR, care va conține detalii cruciale despre vehicul, cum ar fi numărul de kilometri parcurși și orice participare la incidente semnificative în trafic, trebuie să fie înmânat cumpărătorilor în cazul în care un vehicul este vândut ulterior.
Ce apare în noul registru al RAR
Citirea kilometrajului fiecărui automobil din țară, precum și alte detalii despre vehicul, trebuie să fie incluse în registrul care va fi creat și administrat de RAR, potrivit unei prevederi introduse de Parlament în proiectul de lege.
Atunci când automobilele vor ajunge la stațiile de service pentru inspecții, reparații și întreținere, RAR va colecta aceste date de la stațiile autorizate pentru a le examina periodic din punct de vedere tehnic.
Conform noului registru, RAR va putea furniza, la cerere și cu plata unei taxe, proprietarilor de autoturisme cu cel puțin opt locuri disponibile pentru pasageri, pe lângă șofer.
Astfel, în documentul eliberat la cerere va fi inclusă înregistrarea implicării mașinii în incidente care au avut ca rezultat daune grave, cum ar fi la sistemul de direcție, la sistemul de frânare, la structura de rezistență a caroseriei sau a șasiului sau la alte sisteme de siguranță activă sau pasivă ale vehiculului.
Valabilitatea documentului ar urma să se încheie la 60 de zile de la data eliberării acestuia.
Orice persoană fizică care vinde sau cedează un autovehicul înmatriculat în România trebuie să înmâneze cumpărătorului vehiculului un certificat Auto-Pass actual eliberat de Registrul Auto Român.
Modificarea kilometrajului, pedepsită cu închisoarea
În locul acestui certificat RAR Auto-Pass, proprietarul poate trimite cumpărătorului o hârtie în care să ateste lipsa informațiilor despre vehiculul vândut în registru. Aceasta va fi gratuită, spre deosebire de certificatul RAR Auto-Pass.
Orice modificare a kilometrajului unui vehicul a fost considerată o infracțiune în prima versiune a documentului care a fost prezentată guvernului. Această clauză a fost eliminată în Camera Deputaților în urma mai multor revizuiri, potrivit avocatnet.ro.
Proiectul inițial al textului sugera că această infracțiune ar fi putut duce la o amendă și o pedeapsă de la o lună la un an de închisoare.
Un plan de a pune în circulație o mașină cu kilometrajul stricat era, de asemenea, o infracțiune care ar putea duce la aceeași pedeapsă.
„Se consideră că nu se impune reglementarea distinctă a unor fapte de natură penală, întrucât conduita este deja incriminată prin prevederile Codului Penal (modificarea odometrului poate fi încadrată, în anumite condiții, ca înșelăciune – n. red.)”, iar „identificarea în trafic a unui odometru defect este dificilă, deci aplicarea acestei prevederi în practică nu este posibilă”, au declarat deputații.