Veste proastă pentru angajații CFR Marfă. Ministrul a spus că CFR Marfă are în prezent un plan de restructurare și un management nou. Asta ar fi vestea bună, Comisia Europeană este și mai drastică. Ministrul s-a referit și la ce trebuie să se întâmple la CFR Călători.
CFR Marfă nu poate continua cu 3000 de angajați
Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, spune că CFR Marfă nu poate continua cu 3000 de angajați și 25% din piață când alți operatori au doar 1000 de angajați și tot 25% din piață
„Am notificat și Comisia Europeană despre cum vrem să implementăm. Între timp lucrăm”, a spus Drulă, potrivit economedia.ro.
CFR Marfă are într-adevăr o situație extrem de dificilă, pentru că s-a dat un ajutor de stat în 2013, iar Comisia Europeană a considerat că e ilegal. Și a dispus recuperarea. Cei doi mari creditori sunt de fapt statul român, adică ANAF, și CFR SA, care este tot o companie deținută de stat.
Ministrul Transporturilor spune că există un plan de restructurare și un management nou. Actualul director general, Drula consideră că este un profesionist feroviar de care este foarte mândru cu ce face în fiecare zi.
Drulă spune că a notificat și Comisia Europeană despre planul de redresare pe ce vrea să implementeze la CFR Marfă. ”Între timp lucrăm, pentru că nu aștept să se întâmple ceva cu planurile astea. Tu ai realitatea zilnică în care trebuie să plătești salarii, să iei contracte noi, să le eficientizezi pe cele vechi.” spune ministrul Drulă.
Din păcate are multe contracte în pierdere CFR Marfă. Mai ales pe zona de transport cărbune, e una dintre acele subvenții un pic mascate din statul român. Sunt lucruri bune care se întâmplă acolo. Da, probabil că nu va putea continua în aceeași structură de personal. E o piață foarte competitivă, sunt 8-10 operatori, CFR Marfă are 25% din piață acum și o competiție. Dacă la același volum de muncă un alt operator care are 25% din piață are 1.000 de angajați și tu ai 3.000, nu o să poți să faci față niciodată în economie. Or acolo se întâmplă lucruri cu un consiliul de administrație , am numit niște profesioniști acolo și cu acest nou director general.
Restructurarea CFR Marfă blocată de Comisia Europeană
Comisia Europeană se așteaptă ca România să recupereze integral ajutorul de stat acordat CFR Marfă. În caz contrar, Comisia Europeană impune lichidarea companiei.
Partea română a gândit o schemă în care CFR Marfă cedează active către ANAF și CFR SA, schemă ce se regăsește și în nota de fundamentare la proiectul de buget al companiei pe acest an. Mai departe activele vor intra în posesia unei „Noi Companii” de transport marfă la care cele două entități vor fi acționari. Schema cel mai probabil nu va funcționa. Aceasta deoarece într-o scrisoare trimisă în toamnă, Comisia Europeană și-a manifestat opoziția:
„După cum s-a explicat în scrisorile serviciilor Comisiei din data de 14 mai și 5 august 2020, Comisia poate accepta recuperarea în natură numai în cazuri excepționale, dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:
• Recuperarea în natură este un instrument adecvat pentru restabilirea conditiilor de pe piață care au fost distorsionate de măsura ajutorului ilegal;
• Aceste moduri alternative de recuperare sunt capabile să fie identificate ca atare de Comisie și alte părți interesate;
• Recuperarea în natură are un efect echivalent unei plăți cu lichidități;
• Valoarea activelor este stabilită de o manieră obiectivă care să permită Comisiei să conchidă că valoarea este echivalentă valorii de recuperat, inclusiv dobânda de recuperare adecvată;
• Recuperarea în natură este permisă de legislația națională; și
• Activele beneficiarului nu sunt utilizate pentru a derula activități economice pentru o anumită perioadă de timp după decizie.”
Disputa între soluția Guvernului și Comisia Europeană
Disputa pare a fi între soluția Guvernului, transferul activelor către ANAF și CFR SA, și cea a Comisiei Europene care ar vrea să vadă CFR Marfă vândută, lichidată imediat, cel mai probabil prin scoaterea activelor la licitație.
Presiunea Comisiei Europene în aceasta direcție nu este de înțeles căci ultima variantă nu va ajuta la recuperarea integrală a creanțelor față de CFR. Varianta vânzării prin licitație a activelor CFR Marfă este promovată și de Patronatele Operatorilor Feroviari Privați. Unghiul de abordare este de înțeles căci ar avea ca efecte ieșirea competitorului CFR Marfă de pe piață și un aflux sporit pe piață de active feroviare ieftine spre cumpărare. Organizația Patronală afirmă că CFR SA nu are ce face cu activele feroviare, ci mai bine ar încasa banii pentru a putea întreține rețeaua feroviară.
„În conformitate cu jurisprudența constantă, insolvența beneficiarului și incapacitatea sa de a rambursa ajutorul nu constituie un motiv valabil pentru scutirea acestuia de obligația de a restitui suma primită . În acest caz, în principiu, se poate restabili situația existentă înainte de plata ajutorului și se poate elimina denaturarea concurenței prin înscrierea creanței corespunzătoare rambursării ajutorului în tabelul creanțelor în cadrul procedurii de lichidare sub control judiciar. În cazul în care statul membru nu este în măsură să recupereze întregul ajutor, înscrierea creanței îndeplinește obligația de recuperare numai dacă procedura de insolvență conduce la lichidarea întreprinderii în cauză, și anume, la încetarea definitivă a activităților acesteia”. (decizia CE din februarie 2021)
Drulă, ministrul Transporturilor, vrea restructurări și la CFR Călători
„De un anumit nivel de restructurare” este nevoie și la CFR Călători, a spus ministrul Transporturilor, în cadrul interviului, menționând de asemenea că sunt planuri pentru a pune mai multe vagoane în circulație, de a aduce călători pe acest mod de transport.
Și la CFR Călători sunt foarte multe de făcut pe partea de a pune mai multe vagoane în circulație, de a aduce călători pe acest mod de transport, de marketing modern, de digitalizare. Și la CFR Călători probabil că e nevoie de un anumit nivel de restructurare.