Haosul din aeroporturi, unde mii de zboruri sunt anulate sau întârziate, a pornit odată cu venirea verii și renunțarea la restricțiile din timpul pandemiei COVID-19. Astfel, oamenii și-au reluat călătoriile, însă surpriză: personalul a rămas cel redus, iar de aici situația care nu este văzută cu ochi buni nici de angajații companiilor aeriene.
„Nu aș vrea să zbor acum”
Mai mulți angajați ai companiilor aeriene au mărturisit pentru BBC care este situația văzută din interior. Unii dintre ei spun că „dezastrul” este atât de mare, încât nici chiar ei nu s-ar încumeta să zboare acum, chiar de ar fi vorba despre vacanță. „Mi-e groază să merg în vacanță. Nu aș vrea să zbor acum”, spune un manipulator de bagaje, care lucrează de 12 ani pe Aeroportul Londra Heathrow, cel mai aglomerat din Europa și al treilea din lume.
„Nu sunt suficiente benzi de bagaje pentru numărul de zboruri. Poți aștepta o jumătate de oră pentru o bandă atunci când vine un zbor. În acea jumătate de oră, va veni un alt zbor, ceea ce face ca situația să fie de 10 ori mai rea. Este descurajant când ieși afară și vezi toți pasagerii”, a declarat acesta pentru BBC. El consideră că problemele provin din lipsa de investiții, pe lângă problemele de recrutare, și adaugă că unele bagaje sunt sortate pe un sistem vechi de aproximativ 40 de ani. „Nu aș vrea să zbor acum – șansele ca geanta ta să ajungă la destinație sunt foarte mici”, mai spune manipulatorul de bagaje.
Sistemul de anagajare este lent
Un însoțitor de zbor al companiei British Airways de pe Aeroportul Heathrow a explicat că în prezent, volumului de zboruri este mai mare, însă ele sunt operate cu personal mult redus în urma pandemiei. Astfel, echipajele de la bordul avioanelor și angajații de pe aeroport resimt o mare oboseală. Deși compania „recrutează pentru a umple golurile”, procesul este de lungă durată. Sistemul de angajare este mult prea lent pentru necesitățile din prezent, susţine angajatul British Airways. Acesta mai spune că înainte de pandemie, de la aterizarea aeronavei și până la ieșirea de pe aeroport avea nevoie de 30 de minute, acum nu mai poate ști dinainte, pentru că inclusive debarcarea se face foarte greu, din lipsa lucrătorilor aeroportuari și a agenților de curățenie.
Angajații sunt stresați
Un alt membru senior al echipajului de cabină de la o mare companie aeriană care operează de pe Aeroportul Heathrow spune că o altă cauză care a înrăutățit situația din aeroporturi este presiunea asupra personalului pentru a remedia întârzierile. „Stresul duce la o rată mare de îmbolnăvire și absenteism. Acoperirea stand-by a fost redusă, ceea ce poate duce la anularea zborurilor, chiar și cu câteva ore înainte ca un avion să plece. Zburăm până la maximele legale, iar mulți dintre angajați sunt noi, așa că este mult mai greu. Trebuie să facem jumătate din munca lor. Ei observă că nu este ceea ce se așteptau, așa că de multe ori pleacă pur și simplu”, susţine membrul senior al unui echipaj de cabină.
Ce spun reprezentanții Aeroportului Heathrow
Reprezentanții Aeroportului Heathrow recunosc că sistemul de bagaje din T2 este vechi. Aceștia susțin că nu există o lipsă de lucrători aeroportuari, că toate părțile aeroportului sunt operaționale și au aceeași capacitate în domeniul securității ca în vara anului 2019. „Nu suntem responsabili pentru personalul de deservire la sol al companiilor aeriene sau pentru echipajul aerian – ambele lucrează direct pentru companiile aeriene”, a transmis un purtător de cuvânt al aeroportului.
Totul este redus la minimum
Un pilot care a decis să iasă pentru moment din industria aviatică spune că acest declin s-a produs treptat. El susține că problemele actuale sunt efecte ale deciziilor luate de la începutul pandemiei de COVID, fără a se gândi la cererea crescută de călătorii de după aceea. Cea mai mare critică a sa se referă la dorința de a obține prețuri mici și profituri mari, unde „totul este redus la minimum, iar în perioadele neobișnuite va însemna căderea sistemului”.
În urmă cu o săptămână, Șeful Wizz Air spunea că haosul cu zborurile va continua.