Actual

Vasile Dîncu, după suspendarea avioanelor MiG-21 LanceR: „Dacă oprim la sol aceste avioane nu prejudiciem apărarea României”

vasile dîncu

În timpul unei emisiuni desfășurate luni seara la Digi24, Ministrul Apărării, Vasile Dîncu, a dorit să aducă clarificări în urma deciziei de a interzice zborurile cu avioanele MiG-21 LanceR. Potrivit acestuia, în ultimii 20 de ani au avut loc 26 de accidente, iar jumătate din avioane s-au prăbușit.

Vasile Dîncu, după suspendarea avioanelor MiG-21 LanceR: „Dacă oprim la sol aceste avioane nu prejudiciem apărarea României”

Se pare că ultima decizie luată de Ministrul Apărării nu va afecta apărarea și siguranța spațiului aerian al României, după retragerea avioanelor MiG-21 LanceR. Prezent la Constanța la înmormântarea celor 8 militari români decedați în urma unor accidente aviatice succesive, Vasile Dîncu a fost emoționat de mesajul primit: „Nu-i mai lăsați să zboare cu aceste avioane, pentru că ne mor tații”:

 „Acestea nu mai sunt absolut necesare în acest moment, pentru că avem 22 de avioane străine Eurofighter pe teritoriul României, avioane care participă la poliția aeriană. Avem americani, englezi, italieni și escadrila noastră de F16. În acest moment am făcut o analiză și Statul Major a constatat că de fapt dacă oprim la sol aceste avioane nu prejudiciem apărarea României și siguranța spațiului aerian cu nimic.

Am avut în ultimii 20 și ceva de ani 26 de accidente. Practic, jumătate din avioanele noastre au căzut. Mai avem în jur de 26, dar nu toate sunt funcționale în acest moment. Aveam sub 20 cele care sunt funcționale.

În fiecare misiune aeriană, avioanele care au plecat în misiune nu arătau niciun fel de defecțiuni. Erau avioane bune, însă ce s-a întâmplat în ultima vreme trebuie să ne îngrijoreze, pentru că am pierdut atâtea vieți omenești. Am fost la înmormântarea de la Constanța, în care 11 orfani și mamele lor s-au uitat la mine și mi-au spus un singur lucru: «Nu-i mai lăsați să zboare cu aceste avioane, pentru că ne mor tații noștri». Sigur că asta este doar o chestiune emoțională, dar este importantă și aceasta. Dacă nu este absolut necesar, atunci facem o analiză foarte serioasă a stării avioanelor, le conservăm în acest moment și piloții rămân.

Discutăm cu piloții, ei sunt instructori, sunt meseriași. În caz de nevoie, putem să reluăm aceste zboruri. Dacă nu este absolută nevoie, nu mai riscăm viața piloților, pentru că și eu ca ministru și șeful Statului Major, care mi-a propus acest lucru, avem două scopuri. Primul scop este viața oamenilor, să o salvăm. A doua este siguranța spațiului aerian. Aceste două lucruri le putem realiza prin această măsură, cred că este foarte bună.

Există unii nostalgici, am văzut și pe Facebook, spre exemplu, care spuneau că este un mare pericol, că aceste avioane spuneau că sunt produse în România, neștiind nimic despre asta. Nu vreau să polemizez cu cei care sunt nostalgici pentru tehnica sovietică, dar în mod normal, una din discuțiile noastre în bilateralele și în întâlnirile cu ceilalți miniștrii NATO și mai ales cu cei de pe Flancul Estic, în principiu avem hotărârea să schimbăm tot ce este tehnică sovietică cu tehnică NATO, nouă, pentru că nu putem să ne asigurăm securitatea națională cu armament care a fost produs acum 50, 60, 70 de ani sau înainte, când a fost proiectat. Aceasta este și o schimbare de tendință până la urmă în tot Flancul Estic al Europei”, a declarat Ministrul Apărării pentru digi24.ro.

Mai mult decât atât, această decizie vine ca o necesitate la adoptarea unei noi tehnologii, și anume avioanele multirol F-35, mult mai moderne și capabile de misiuni aeriene:

„Am luat din nou legătura în aceste zile și înainte m-am întâlnit cu omologul meu norvegian la o bilaterală la Bruxelles, cu partea americană, care are o parte din modernizarea acestor avioane (F-16 – n.red.). Încercăm să le aducem cât mai repede, să devansăm termenele la escadrilele pe care le luăm din Norvegia și ne gândim și la F-35 mai repede. Președintele a anunțat undeva în jurul lui 2030. În general, majoritatea țărilor cam în acea perioadă au programată aducerea unor avioane multirol F-35. Pentru acest tip de înzestrare însă e nevoie să ridicăm nivelul la întreaga noastră înzestrare, pentru că sunt niște avioane complexe, sunt niște computere zburătoare care comunică, care conduc. Sunt niște sisteme de comandă și control foarte complicate. Dacă le-am avea în acest moment, le-am avea pe post de F-16 maximum, pentru că nu avem restul și nimeni din zona aceasta a noastră a Flancului Estic posibilitatea ca să folosească avioane F-35”, a adăugat Dîncu.