Actual Lifestyle

Unul dintre cei mai mari constructori din România oprește lucrul pe toate șantierele. Care este motivul

Unul dintre cei mai mari constructori din România oprește lucrul pe toate șantierele. Care este motivul
Foto: CNAIR si infoactual

Scumpirile atrag situații imprevizibile care pun piedici derulării unor contracte cu mulți bani. În toată acestă situație de anvergură are de suferit doar omul simplu, de rând, muncitorul, prins într-o menghină stat-privat.

Unul dintre cei mai mari constructori din România oprește lucrul pe toate șantierele. Care este motivul

Asociaţia Pro Infrastructură anunţă, printr-o informare publică, faptul că UMB, unul dintre cei mai importanţi antreprenori generali de pe proiectele majore de infrastructură rutieră, va opri lucrările la toate tronsoanele de autostradă la care lucrează, deoarece statul nu ajustează preţurile din contracte, în condiţiile scumpirii materialelor de construcţii.

Asociația Pro Infrastructură trage un semnal de alarmă și își spune of-ul, în scris.  Situația este FOARTE gravă, după cum spun ei. Și explică, pe larg, situația îngrijorătoare.

UMB oprește lucrul pe toate șantierele! Unul dintre cei mai importanți antreprenori generali de pe proiectele majore de infrastructură rutieră a luat o decizie fără precedent: începând de luni, 11 iulie 2022, nu își va mai chema oamenii la muncă. Săptămâna curentă este una de odihnă, conform procedurilor interne, angajații UMB lucrând 14 ore pe zi plus sâmbetele.

Sunt în pericol 7 proiecte care împreună depășesc 140 de kilometri, adică mai bine de O TREIME (aproape 36%) din totalul de 391 kilometri de autostradă și drum expres veritabil pe care România are în prezent contracte de execuție semnate!

Excepție face doar DEx12 Centura Slatina, acolo unde cei de la UMB sunt foarte aproape de final și au confirmat că vor continua astfel încât să dea drumul la trafic în jurul datei de 28 iulie.

Motivul? Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere le promite constructorilor, nu doar celor de la UMB, de peste jumătate de an că guvernul va adopta prin OUG formula polinomială de ajustare a prețului contractelor, așa cum v-am explicat vinerea trecută.

Dar una este să promiți, alta este să faci. Așa că, până la noi ordine, cei de la UMB joacă tare și intră într-un soi de „grevă”, asumându-și niște riscuri contractuale semnificative: penalități de întârziere sau, în caz extrem, pierderea garanției de bună execuție.

Situația este FOARTE gravă. Ar fi un dezastru dacă lucrurile ar degenera și s-ar ajunge la încetarea de comun acord sau rezilierea unui singur contract, darămite a tuturor, adică a 36% din totalul kilometrilor de autostradă și drum expres aflați în execuție!”, a scris Asociația Pro Infrastructură, pe pagina oficială de Facebook.

Foto: Așa arată lotul din drumul expres construit de echipa UMB care, la final, va lega Craiova de Slatina și Pitești

Problema chiar este gravă deoarece sunt afectați toți oamenii, inclusiv cei care circulă pe drumurile care urmau a fi finalizate, conform termenilor contractuali. După cum se arată și în comunicatul de mai sus, există o singură excepție. Este vorba despre DEx12 Centura Slatina, acolo unde lucrările se apropie de final. UMB a confirmat că vor continua lucrul astfel încât să respecte termenul prevăzut pentru finalizarea proiectului în jurul datei de 28 iulie a.c.

Reacția CNAIR

Reprezentanţii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) spun că au  făcut propuneri către Guvernul României, pentru a diminua impactul acestor costuri suplimentare.

UMB este un partener pe care CNAIR îl consideră serios. Compania a luat permanent măsuri pentru a sprijini toţi constructorii care au contracte în derulare. În cazul particular al UMB, dovadă sunt întâlnirile periodice cu managementul acestui constructor, pentru găsirea celor mai bune soluţii privind acoperirea costurilor suplimentare provocate de creşterea preţurilor la materialele de construcţie.

CNAIR a făcut inclusiv propuneri care au dus la aprobarea de către Guvernul României a OUG 64/2022, tocmai pentru a diminua impactul acestor costuri suplimentare. După publicarea acestei OUG, CNAIR a continuat să propună măsuri de îmbunătaţire”, a transmis, printr-un comunicat de presă, CNAIR.

Rezultatul este acela că MIPE la randul său a iniţiat o Ordonanţa de Guvern care va îmbunatăti aplicarea acestor corectii de pret. Documentul elaborat de MIPE este în procesul de avizare şi avem încredere că în următoarea perioadă acest document va fi aprobat în şedinţă de Guvern, în acord cu propunerile noastre”, au transmis, printr-un comunicat de presă, reprezentanții CNAIR.

În timp ce mingea este pasată de la unul la altul, muncitorii stau și pierd bani prețioși pentru ei și familiile lor, în timp ce noi, ceilalți, ne vom confrunta cu și mai mari probleme în traficul și așa aglomerat de zi cu zi și cu drumuri proaste.