Indignarea asociațiilor a elevilor din mai multe județe arată faptul că decizia Senatului nu este pe placul lor. Ei consideră faptul că proiectului de lege ce alocă 350 de lei pentru uniforma fiecărui elev este inutil. Acești bani pt fi folosiți în multe alte scopuri pentru a ajuta elevii. O măsură primordială ar fi ajutorarea elevilor care își duc traiul de pe o zi pe alta și pentru care cornul și laptele le aducea măcar un zâbmet atunci când ajungeau la școală.
„Poți învăța îmbrăcat cu ce ai, însă cu stomacul gol ete foarte greu”
Un alt aspect la fel de important este acela de a asigura „achiziționarea de tablete pentru toți cei peste 900.000 de elevi aflați în nevoie, realizarea unui ghid metodologic pentru predarea-învățarea-evaluarea în online, iar cel mai important aspect, asumarea responsabilității că elevii vor merge la orele de curs cu prezența fizică în maximă siguranță”.
Senatul României a adoptat proiectul de lege L421/2020, prin care fiecare elev ar putea beneficia de 350 de lei din bugetul Ministerului Educației și Cercetării pentru achiziționarea de uniforme școlare, modelul urmând a fi stabilit de consiliul profesoral al fiecărei unități de învățământ.
„Tragem un semnal de alarmă cu privire la ineficiența măsurii, aceasta neavând un impact real în soluționarea problemei siguranței elevilor, menționată în expunerea de motive. Introducerea uniformelor școlare nu va compensa lipsa agenților de pază în unitățile de învățământ, adevărata problemă fiind neasigurarea de fonduri pentru pază prin finanțarea complementară de către Consiliile Locale, paza umană ajungând să fie de multe ori asigurată de către asociațiile de părinți, prin colectarea fondului școlii.
De asemenea, introducerea uniformei școlare nu combate direct situațiile de agresiune între elevii, ci doar înlătură unul dintre pretextele în care acest fenomen are loc, măsura neavând efecte clare pe termen lung. Astfel, elevii se vor putea distinge pe baza a altor criterii, iar o soluție mai eficientă pentru combaterea fenomenului fiind instituirea unui sentiment de toleranță și crearea unei strategii pentru identificarea situațiilor de hărțuire.
Considerăm că argumentele invocate în expunerea de motive nu sunt aplicabile în contextul actual și că nu se află într-o relație de cauzalitate cu probleme cu care se confruntă beneficiarii primari ai educației.
Studiile de caz menționate au fost realizate în occident, inițiatorul evitând să ia în calcul status-quo-ul și criterii semnificative întâlnite în sistemul de învățământ din România care nu au fost prezente în realizarea studiilor de caz respective. Astfel, introducerea uniformei nu va avea același efect precum în țările respective și nu va avea un rezultat semnificativ față de alte măsuri care ar putea fi luate.
Singurul rol propriu-zis pe care uniformele școlare le vor avea va fi cel de identificare a elevilor, lucru care poate fi făcut ușor cu ajutorul carnetelor de elev. Măsura distrage astfel atenția publică de la adevăratele probleme ale sistemului de învățământ preuniversitar și folosește fonduri ce ar putea fi investite în renovări, achiziționarea de dispozitive conectate la internet etc.
Așadar, asociațiile de elevi fac apel la membrii Camerei Deputaților să voteze împotriva proiectului de lege, măsura uniformelor nerăspunzând adevăratelor nevoi ale elevilor!
“Prioritar în perioada aceasta este achiziționarea de tablete pentru toți cei peste 900.000 de elevi aflați în nevoie, realizarea unui ghid metodologic pentru predarea-învățarea-evaluarea în online, iar cel mai important aspect, asumarea responsabilității că elevii vor merge la orele de curs cu prezența fizică în maximă siguranță. Să nu uităm de paza umană și automatică în unitățile de învățământ. Din toate acestea rezultă faptul că în învățământul românesc există chestiuni de mult mai mare importanță în care trebuie să se investească, decât uniforme. Educația se desfășoară în exact aceași măsură cu sau fără uniforme.”-Paula-Livia Buda, președinte AEM”, se arată în comunicatul trimis redacției Infoactual.