Un renumit medic cere introducerea unei noi materii. Alexandru Rafila, reprezentantul României la Organizația Mondilă a Sănătății, consideră ca în acest moment, ținând cont de contextul în care ne aflăm este necesară introducerea unei noi materii, educația pentru sănătat și reanalizată programa școlară.
”Celebra educație pentru sănătate. E un moment acum în care am putea să… Adică dacă discutăm despre reducerea unor ore, eliminarea unor ore, că s-a discutat pentru diversele categorii de elevi, materii care să fie diminuate ș.a.m.d., cred că este momentul să introducem educația pentru sănătate. Eu nu am auzit până acum, nu am auzit pe nimeni, mă refer din zona de decizie, în aceste șase luni de zile discutând despre educația pentru sănătate în școală, că se face online, că se face față în față, nimeni nu a discutat despre acest subiect, culmea, în momentul în care avem o criză de sănătate și, pe undeva, este inexplicabil că nici măcar acum, când avem nevoie de așa ceva, nu punem problema introducerii educației pentru sănătate în curricula obligatorie a elevilor.
Trebuie să regândim interacțiunea socială
Un alt element important pentru reducerea numărului de infectări este reprezentat, în concepția medicului, de regândirea relațiilor în cadrul familiei:
”..ceea ce cred că ar mai fi de făcut, odată cu începerea școlilor, ar fi regândirea interacțiunilor, dacă vreți, pe care le vor avea copiii cu persoanele vârstnice din familie, care nu trebuie în niciun caz evitate, dar trebuie oarecum nu reglementate, dar trebuie să respecte anumite proceduri interne ale familiei, dacă vreți, în care interacțiunea cu vârstnicii care au boli cronice să fie oarecum la distanță, să se ia măsurile legate de mască. Utilizez masca și în casă, de exemplu, dacă vreau să stau împreună cu bunicul meu și o utilizează și el, și cred că lucrul acesta din nou trebuie discutat, pentru că nici măcar ăsta nu a fost discutat, dar el e legat de începerea școlilor în mod evident.
Părinții trebuie să le spună copiilor, de exemplu, că bunicii se gândesc cu mult drag la ei, că se gândesc în primul rând că este important că ei să meargă la școală și să aibă grijă să nu se îmbolnăvească, iar când copiii interacționează cu bunicii să o facă la o oarecare distanță sau, dacă această distanță nu este posibilă, să poarte mască chiar în interior. Nu înseamnă altceva decât o expresie a afecțiunii pe care copiii o pot avea față de bunici și bunicii față de copii. Până la urmă toți cred că ne dorim să avem familiile sănătoase, să putem să ne bucurăm de prezența și de ajutorul bunicilor, sau unchilor, sau mătușilor și atunci și copilul cred că poate fi educat în acest sens. Dar, repet, limbajul pe care îl folosim, și ca să transmitem /mesajele/ și în general comunicarea publică cred că ar trebui puțin nu îndulcită, dar adaptată unor…, adică să fie mesaje pozitive, nu mesaje care încep cu ‘nu’, pentru că dacă o să începem foarte multe mesaje cu ‘nu’ rezultatul nu cred că va fi unul foarte bun în ceea ce privește pecepția publică și, mai ales, aplicarea recomandărilor admnistrative.”
Leave a Reply