Actual

Un deceniu după gratii pentru devalizatorul CFR, Mihai Necolaiciuc. A pus țara pe butuci, dar prejudiciul e de doar 1 mil. lei

Un deceniu după gratii pentru devalizatorul CFR, Mihai Necolaiciuc. A pus țara pe butuci, dar prejudiciul e de doar 1 mil. lei
Arhivă

Judecătorii Tribunalului București i-au schimbat încadrarea juridică din ”abuz în serviciu” în ”abuz în serviciu în formă calificată”, după ce, inițial, aceeași instanța înceta în urmă cu un an procesul, pe motiv că faptele s-ar fi prescris.

Totodată, Curtea de Apel a decis rejudecarea dosarului.

Fostul director CFR Mihai Necolaiciuc a primit o nouă condamnare: 9 ani și 6 luni închisoare

Necolaiciuc a mai stat 2 ani în spatele gratiilor, în trecut, în aceeași speță, iar această perioadă îi va fi redusă din pedeapsa finală. Fostul șef de la CFR poate să atace sentința. Instanța a mai decis că inculpatul trebuie să despăgubească CFR-ul cu aproximativ un milion de lei.

”În baza art. 397 din Codul de procedură penală rap. la art. 19 şi următoarele din Codul de procedură penală şi art. 998 și urm. din Codul civil din 1864, admite acţiunea civilă formulată de partea civilă Compania Națională de Căi Ferate ”CFR” S.A. Obligă pe inculpatul NECOLAICIUC MIHAI la plata către partea civilă Compania Națională de Căi Ferate ”CFR” S.A. a sumei de 1.022.335,608 lei.” – se arată în decizia judecătorilor.

Cum a devalizat Mihai Necolaiciuc Căile Ferate Române

În 1990, România avea a treia cale ferată din Europa, iar trenul era principalul mijloc de transport. 400.000 de călători se urcau în vagoane în fiecare zi.

4.000 km de șină era electrificată, iar industria era puternică și datorită acestui aspect, România fiind cel mai mare exportator de vagoane de marfă din lume în anii ’80 – între 1970 și 1984 țara noastră a exportat peste 100.000 de vagoane de marfă, 3.000 vagoane de pasageri și 1.500 de locomotive.

De asemenea:

  • România era traversată zilnic de peste 10 trenuri internaționale.
  • În timpul războiului, Căile Ferate Române aveau 146.000 de muncitori, număr care ajunsese în 1989 la 250.000 de angajați, cam 1% din întreaga populație a României.
  • Datorita numărului impresionant și a disciplinei, ceferiștilor le plăcea să se numească ,,a doua armata a tării”. Armata care în 2014 ajunsese să aibă în jur de 23.000 de oameni, față de 135.000 de ceferiști cât lucrau la compania de stat în 1998.

CFR a fost jefuit, însă, imediat după Revoluție.

Contractele păguboase, subfinanțarea și managementul defectuos

Unul dintre directorii acuzați că au devalizat CFR-ul este Mihai Necolaiciuc. În februarie 2009, acesta a fost trimis în judecată de procurorii DNA, alături de alte cinci persoane, printre care si foști directori ai societății, pentru abuz în serviciu contra intereselor publice.

Necolaiciuc a semnat 23 de comenzi de achiziții de piese pentru instalații feroviare către SC General Com Electrica SA București, în anul 2002-2003, ilegal, în lipsa unor acte din care să reiasă necesitatea și oportunitatea achiziției, furnizorul nefiind neautorizat de către Autoritatea Feroviară Română.

Comenzile au fost semnate fără derularea unor proceduri de achiziții publice și fără încheierea unor contracte prevăzute în mod obligatoriu de lege.

Mai mult, directorul CFR a acceptat plăți pentru mărfuri inutile, cumpărate și la suprapreț.

În cele din urma, Mihai Necolaiciuc a fost condamnat definitiv, în noiembrie 2016, de Curtea de Apel Bucureşti, la opt ani de închisoare, prejudiciul fiind stabilit de instanță la 57 de milioane de euro. Totodată, în 2018 a fost eliberat condiționat.

Nu doar Necolaiciuc a participat la devalizarea stâlpului de sprijin al economiei românești, desfășurătorul prezentat mai sus fiind doar un ciot. La fel cum și condamnarea fostului șef CFR reprezintă doar o picătură de dreptate în fața unui dezastru care a pus o țară întreagă pe butuci.