UE dorește să stabilească noi standarde stricte de poluare pentru automobile; producătorii de automobile sunt îngroziți, dar grupurile de lobby din domeniul sănătății susțin că normele actualizate Euro 7 vor salva vieți.
„Modelarea arată că o legislație puternică Euro 7 ar putea preveni sute de mii de decese pe an”, a declarat Cale Lawlor, senior policy manager pentru sănătate publică globală în cadrul Alianței Europene pentru Sănătate Publică, un ONG. „Această legislație trebuie să fie implementată urgent pentru a preveni această povară masivă.”
Magnus Everitt este foarte conștient de impactul negativ al poluării auto. Locuitorul din Stockholm își începe diminețile cu un cocktail de medicamente care îl ajută să respire.
În total, Everitt petrece peste 40 de minute pe zi luând medicamente pentru a-și gestiona bolile pulmonare, printre care se numără și astmul.
De ani de zile, Everitt spune că tusea i se agrava în câteva minute după ce se afla în apropierea biroului său, pe o stradă cu trafic intens din Stockholm. Acest lucru l-a determinat să renunțe.
„I-am spus șefului meu: Nu vreau să mor aici. Nu mai pot să lucrez aici. Am terminat”, a declarat Everitt.
Ce presupune propunerea UE anti-poluare
Euro 7 este conceput pentru a preveni astfel de situații.
Propunerea stabilește limite detaliate de emisii pentru vehiculele noi, cu scopul de a forța industria să implementeze o tehnologie care să reducă totul, de la oxizi de azot la particule, exact tipul de praf fin care rămâne blocat în țesuturile umane și care este asociat cu orice, de la boli pulmonare la demență și mortalitate prematură.
Dar industria auto, împreună cu țările mari producătoare de automobile, susțin că aceste standarde sunt inutile, având în vedere că UE a convenit deja să pună capăt, în esență, vânzării de automobile noi cu motoare cu combustie până în 2035.
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile susține că nu este necesară înlocuirea standardelor Euro 6 existente cu Euro 7, deoarece vânzările de automobile cu motoare cu combustie vor începe să se reducă înainte de 2035. Acest lucru înseamnă că noile norme se vor aplica unui număr mic de vehicule, ceea ce va duce la creșterea costurilor acestora și va împovăra constructorii de automobile cu cheltuieli suplimentare în timp ce investesc în trecerea la automobile electrice, potrivit lobby-ului.
„Dacă propunerea Euro 7 va fi adoptată fără modificări semnificative de fond, aceasta va forța producătorii să redirecționeze resurse valoroase de la dezvoltarea și ingineria noilor vehicule cu emisii zero către dezvoltarea în continuare a vehiculelor cu motoare cu combustie internă”, spune acesta.
Această lamentație este agreată de unii membri ai Parlamentului European și de țările europene care fac presiuni pentru a amâna punerea în aplicare a Euro 7 după data de 2025 propusă de Comisia Europeană. Argumentul este că industria are nevoie de mai mult timp pentru a se adapta la vânzarea modelelor actualizate.
În timp ce modificarea datei într-un act legislativ, de altfel vast – care reglementează pentru prima dată și praful de frână, abraziunea microplasticelor din pneuri și emisiile de electricitate – este o măsură legislativă care nu poate fi luată în considerare.
Aceasta înseamnă că problema poluării actuale, endemică în multe orașe mari, va persista.
Problemele sunt și mai acute în cartierele de afaceri aglomerate, cum ar fi Cartierul European din Bruxelles.
Poluarea care ne îmbolnăvește pe toți
Cel mai recent raport al Agenției Europene de Mediu privind calitatea aerului a constatat că 97% din populația urbană a UE este expusă la niveluri de poluare cu particule fine mai ridicate decât cele permise de orientările Organizației Mondiale a Sănătății. Raportul a precizat că 238 000 de decese premature sunt atribuibile acestei poluări, conform datelor deținute de POLITICO.
Agenția a precizat că o mare parte din această poluare provine din producția de energie și din industrie, iar transportul rutier este responsabil pentru aproximativ 10% din poluarea cu particule în suspensie.
Indiferent de modul în care este produsă, poluarea aerului este cel mai important factor de mediu care influențează sănătatea umană, a declarat Barbara Hoffmann, profesor de epidemiologie de mediu la Universitatea Heinrich Heine din Düsseldorf. Aceasta provoacă boli pulmonare precum astmul și boala pulmonară obstructivă cronică. De asemenea, poate declanșa crize acute ale ambelor boli, a adăugat Hoffmann, care este și medic.
Hoffmann și colegii ei au realizat un studiu în care au descoperit că persoanele care locuiesc în apropierea drumurilor aglomerate au cu 50% mai multe șanse de a avea o acumulare gravă de plăci în vasele inimii – numită ateroscleroză coronariană – decât persoanele care locuiesc mai departe. Episoadele scurte de expunere la poluarea aerului pot declanșa, de asemenea, atacuri de cord.
Pe măsură ce efectele negative ale smogului asupra sănătății au fost mai bine înțelese, schimbările în stilul de viață devin mai frecvente.
De când a renunțat la locul de muncă, Everitt spune că tusea și dificultatea de respirație sunt mai bune, deși încă trebuie să își ia medicamentele zilnice. Pentru a-și gestiona boala, el încearcă să evite să meargă în zone despre care știe că vor fi foarte poluate.
În Amsterdam, Dominique Hamerlijnck, care are și el astm și lucrează ca expert pentru pacienți, face același lucru. Poluarea aerului are și ea un mare impact asupra simptomelor sale. „Aș încerca să evit orice drum aglomerat din Amsterdam cu mult trafic și aș alege, chiar dacă este mai lung, să folosesc un drum mai mic, pentru că deja scade expunerea”, a spus ea.