Pentru un anumit grup de șoferi din țara noastră, noua taxă rutieră, TollRo, va începe să fie implementată. Guvernul a promulgat o nouă lege privind drumurile cu taxă pe 22 iunie. Proprietarii de vehicule vor fi nevoiți să plătească mai mult decât până acum.
Suma de plată ar urma să fie stabilită în funcție de tipul de vehicul, de nivelul de poluare și de numărul de ani în care vehiculul a fost condus pe drumurile publice. Noile reglementări ar urma să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026.
TollRo va face distincție între camioane și automobilele mici
„Automobilele mici” și „camioanele” vor fi taxate diferit pe drumurile publice, ca urmare a noii politici, care face distincție între cele două. În esență, autovehiculele vor fi plătite în funcție de cantitatea de poluare, în timp ce camioanele vor fi taxate pe kilometru.
Cel puțin în țara noastră, diferențele de taxe rutiere din noua taxă se vor baza în întregime pe tipul de vehicul utilizat pentru plata taxei.
Conform noilor reglementări, rovinieta ar urma să se aplice mașinilor cu o greutate de 3,5 tone sau mai mică. Noile criterii, complet diferite de cele utilizate în prezent, vor fi folosite pentru a decide valoarea taxei de drum.
În prezent, este luată în considerare doar categoria vehiculului; cu toate acestea, începând cu 1 ianuarie 2026, vor fi luate în considerare și disparitățile în ceea ce privește clasa de emisii poluante, precum și durata călătoriei, care s-ar baza atât pe durata călătoriei, cât și pe timpul de staționare.
Ministerul Transporturilor va stabili, de asemenea, nivelul rovinietei, care poate fi achiziționată pentru 10, 30 zile sau 12 luni. Rovinieta se aplică în prezent tuturor automobilelor, indiferent de caracteristicile lor particulare sau tehnologice.
La cât ajunge taxa?
Conform noii structuri de facturare, utilizatorii vor fi facturați în funcție de distanța parcursă pe drumurile din România. Taxa de drum va fi calculată prin împărțirea tarifului unitar la distanța parcursă. La fel ca și taxa de drum, valoarea tarifului unitar va fi stabilită prin ordin de ministru.
Potrivit Antena 3, în cazul în care distanța parcursă poate fi calculată, șoferii care nu plătesc taxa TollRo vor fi supuși unor taxe compensatorii care variază de la 100 de ori taxa TollRo datorată (dar nu mai mult de 1.000 de lei) la 2.000 de lei dacă nu se poate determina distanța
Legea propusă este încă în curs de implementare. Măsura este programată pentru dezbatere și vot în Parlament. Președintele țării trebuie apoi să proclame legislația înainte ca aceasta să devină aplicabilă și să fie publicată în Monitorul Oficial.