International

Top Gun fără pilot! Primul avion cu inteligență artificială este un F-16 modificat și redenumit X-62A

Avion cu inteligenta artificiala
Foto: Arhiva personala

După zeci de ani de la înrolarea în Forțele Aeriene ale SUA, avioanele de luptă F-16 sunt încă utilizate masiv. Pe măsură ce programul Skyborg Autonomy prinde avânt în Statele Unite, Forțele Aeriene au încredințat un nou rol unui avion de luptă F-16 puternic modificat.

În sprijinul programului său de autonomie tactică Skyborg, Laboratorul de cercetare al Forțelor Aeriene din SUA (AFRL) a dotat un avion de vânătoare F-16 modificat (numit NF-16D)cu inteligență artificială, potrivit unui comunicat de presă al Bazei Aeriene Arnold.

Robotul cu aripi de F – 16

Transformarea și modificarea, precum și noul prefix X au însemnat că aeronava a fost modernizată pentru a testa configurații de natură radicală – în special pentru a ajuta programul Skyborg, care urmărește să orienteze luptele aeriene spre inteligența artificială.

„Ca parte a programului de modernizare, VISTA a fost redenumit din NF-16D VISTA în X-62A VISTA, ceea ce face ca USAF TPS să fie singura școală de piloți de încercare cu un avion X activ care își susține programul de studii”, se scrie în comunicat.

Potrivit AFRL, X-62A este acum introdus în programul de testare a zborurilor Skyborg pentru a satisface cererile pentru o „platformă matură, relevantă din punct de vedere tactic” care poate „dezvolta rapid și maturiza autonomia tactică într-un termen adecvat”.

X-62A și programul Skyborg

Programul Skyborg s-a născut din ideea că sistemele autonome pot crește semnificativ capacitatea și pot fi un multiplicator de forță pentru Forțele Aeriene ale SUA. Este o inițiativă de avangardă a Departamentului Forțelor Aeriene, care a ghidat tranziția către lupte cu ajutorul aeronavelor fără pilot ieftine.

Aceste vehicule vor fi dotate cu tehnologie autonomă și vor ajuta la executarea unor sarcini altădată însărcinate piloților umani.

DoD și Air Force au identificat Skyborg ca fiind unul dintre primele trei programe Vanguard în 2019 pentru a accelera dezvoltarea acestei capacități. Aceste inițiative de înaltă prioritate combină elemente tehnologice din mai multe domenii pentru a produce soluții sofisticate și interdisciplinare.

În aer, fără pilot

Din martie 2021, vehiculele aeriene fără echipaj Kratos XQ-58 Valkyrie, UTAP-22 Mako și General Atomics MQ-20 Avenger au fost utilizate în 16 evenimente de testare live.

Acum a venit rândul unui F-16 foarte puternic modificat sau X-62A, așa cum a devenit acum, să susțină Skyborg. „Sandbox-ul de siguranță” utilizat de X-62A permite integrarea și operarea vehiculelor aeriene modelate și aplicarea regulilor de control și autonomie.

X-62A dispune de două sisteme modificate. Unul este sistemul de simulare VISTA, care permite aeronavei să simuleze calitățile de zbor ale unei alte aeronave. Celălalt este sistemul de control autonom al simulării, care permite diverse comportamente autonome pentru a pilota aeronava.

X-62A poate fi folosit pentru a testa manevrele autonome cu risc ridicat, în timp ce proiectele de dezvoltare a aeronavelor fără echipaj evaluează noi modele de vehicule cu risc ridicat.

A nu se confunda cu dronele

Foarte important: aici avem de a face cu avioane cu reacție nu cu drone. Ideea este ca luptele aeriene dintre avioanele de vânătoare să nu mai aibă piloți la bord, deci fără pierderi umane.

Mai mult, se urmărește și reducerea la maximum a cheltuielilor pentru astfel de interceptoare, totul sprijinindu-se pe calitățile sistemului de inteligență artificială dedicate manevrelor aeriene, oricât de complicate ar fi ele.