În restaurantele din Beijing, clienții se pot bucura de un mic dejun tip bufet cu trei tipuri de orez, supă acră și picantă și lapte, toate la prețul de 3 yuani (0,40 dolari, echivalentul a doi lei).
„Multe opțiuni bune și ieftine au apărut în timpul pandemiei. Nu toate durează. Dar există tot timpul noi oferte bune, trebuie doar să ieșiți să le găsiți”, a declarat Gao Yi, în vârstă de 71 de ani, în timp ce împărțea micul dejun cu nepotul său într-unul dintre cele 160 de puncte de vânzare ale lanțului din capitala chineză, Beijing.
Cum arată deflația în China
Apetitul scăzut al consumatorilor alimentează un război al prețurilor între lanțurile de restaurante din China cu prețuri mai mici, despre care analiștii spun că ar putea dăuna afacerilor mai mici care se luptă să țină pasul cu reducerile oferite de jucătorii mai mari. Așa cum a văzut Japonia în anii 1990, deflația, dacă se prelungește, poate afecta creșterea economică.
„Este nevoie de oferte bune pentru a atrage consumatorii pe ușă, astfel încât există o mare presiune asupra acestor afaceri pentru a găsi marje”, a declarat Ben Cavender, director general la China Market Research Group din Shanghai.
Spre deosebire de țările occidentale, chinezii au fost lăsați în mare parte să se descurce singuri din punct de vedere financiar în timpul pandemiei, sprijinul guvernamental fiind direcționat în principal către sectorul de producție. Odată ce restricțiile au fost ridicate, nu a existat o explozie imediată a consumului, așa cum au prezis unii economiști.
În condițiile în care salariile și pensiile abia se mișcă, iar piața forței de muncă este foarte incertă, apetitul pentru cheltuieli este limitat, iar într-o economie care abia crește, încrederea este scăzută.
Riscul ca economia Chinei să se prăbușească sunt mari
„Strategiile de reducere, care oferă consumatorilor o alegere mai avantajoasă din punct de vedere financiar, se potrivesc cu situația economică actuală”, a declarat Zhu Danpeng, analist în domeniul alimentelor și băuturilor și director adjunct al Alianței pentru promovarea siguranței alimentare din provincia Guangdong.
Punctul de vânzare din centrul Nanchengxiang a fost plin joi, așa cum a fost în fiecare dimineață de când a fost lansată oferta de 3 yuani în luna mai, potrivit personalului. Compania nu a răspuns la întrebările Reuters privind marjele de profit și strategia de afaceri.
Xishaoye, o franciză de burgeri cu sediul la Beijing, a anunțat, de asemenea, prețuri mai mici, personalul a precizat că unele produse vor fi la fel de ieftine ca și 10 yuani. Yum China, operatorul KFC din țară, atrage clienții cu un meniu de burger, gustări și băuturi la 19,9 yuani.
„Traficul a revenit, dar cheltuielile pe persoană au scăzut. În mintea noastră, pandemia pare că s-a întâmplat cu mult timp în urmă. De fapt, nu a fost așa. Oamenii au nevoie de timp pentru a se adapta”, a declarat Joey Wat, directorul general al Yum.