Digitalizare sau mutare în online. Aduce și lucruri bune intermedierea internetului între omul simplu, de rând, și autoritatea statului român.
Românii din străinătate vor putea cere cazierul online, fără a mai merge la Consulat
Românii din străinătate vor putea cere online cazierul, direct din țară, fără să meargă la misiunile diplomatice românești.
Printr-un proiect de lege, înregistrat la Senat României pentru dezbatere, mai mulți parlamentari vor ca serviciile publice oferite românilor din străinătate să fie îmbunătățite, prin introducerea unor măsuri de digitalizare, ceea ce ar contribui semnificativ la reducerea birocrației.
Începând cu anul viitor, cererile de obținere a certificatului de cazier judiciar vor putea fi depuse de românii de peste hotare și prin mijloace electronice, direct la secțiile de poliție din țară, nu doar la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, ca până acum.
Data propusă pentru introducerea cererii electronice este 1 august 2023. Ca urmare a introducerii acestei posibilități, românii ce se află în afara granițelor țării nu vor mai fi obligați, în cazul în care vor să ceară eliberarea unui certificat de cazier juridic, să meargă la misiunile diplomatice sau la Consulatele României din regiunea în care se află, ci vor putea transmite cererea electronică direct către autoritățile din țară.
“Persoanele fizice care se află în străinătate pot solicita eliberarea certificatului de cazier judiciar prin transmiterea cererii electronice către orice unitate sau subunitate de poliţie de pe teritoriul României sau prin depunerea cererii la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României”, se arată în proiect.
Cazierul judiciar este, potrivit Legii 290/2004, documentul care arată situația judiciară a unei persoane, adică evidența condamnărilor ori a altor măsuri cu caracter penal, și, de cele mai multe ori, este solicitat, ca act obligatoriu, la angajare.
Servicii consulare prestate online sau prin corespondență
Totodată, serviciile consulare vor putea fi prestate nu doar la sediul misiunii diplomatice sau al oficiului consular, așa cum prevede acum Legea 62/2019, ci și online sau prin corespondenţă.
Astfel, cei aflați în străinătate nu vor mai fi nevoiți să se deplaseze de atâtea ori din localitatea de domiciliu până în cea în care se află un consulat, atunci când trebuie să interacționeze cu statul român, menționează același act juridic.
Cererea de servicii consulare se va putea depune, în continuare, personal sau poate fi transmisă în format electronic. În funcţie de opţiunea celor ce solicită serviciile consulare, documentele eliberate de consulate vor putea fi ridicate personal, expediate prin servicii de curierat, costurile fiind suportate de solicitanți, sau vor putea fi transmise în format electronic.