Sporturile electronice vor fi legiferate de PNL în sensul sporturilor clasice. Ele sunt deja „o industrie” cu un sistem complex
Sporturile electronice vor fi recunoscute în România prin lege. PNL a studiat deja problema, deoarece aceste sporturi desfășurate pe tehnologii electronice au căpătat amploare.
Parlamentari ai Partidului Național Liberal au depus un proiect de lege pentru recunoașterea sporturilor electronice (E-Sports) în România. Legea nr. 69/2000 a educației fizice și sportului urmează să fie modificată și completată astfel încât activitatea de E-Sports să poată fi dezvoltată și organizată la fel ca și ramurile sportive clasice. Printre inițiatori se numără și președintele PNL, Nicolae Ciucă. Proiectul a fost conturat la nivelul Tineretului Național Liberal și supus dezbaterii în interiorul PNL.
În prezent, România este una dintre cele mai active țări din sfera sporturilor electronice (E-Sports), iar în jurul acestei industrii s-a dezvoltat un sistem complex: de la înființarea de cluburi sportive, organizarea de competiții și echipe de jucători profesioniști până la crearea de noi locuri de muncă și apariția unor calificări specifice industriei. Astfel, la nivel național există peste 8.000 de jucători amatori și profesioniști, aproximativ 50 de cluburi, 4 competiții naționale, 10 manageri, 50 administratori, 80 designeri, 15 social-media manageri, 15 antreprenori, 20 de analiști și o serie de influenceri care lucrează în industria E-Sports.
Industria jocurilor, evaluată la peste 220 de milioane de euro
În acest moment, activitatea industriei dezvoltatoare de jocuri din România, care stă la baza E-Sports, este evaluată la o valoare de piață peste 220.000.000 de euro, iar valoarea cumulativă a premiilor din competițiile și evenimentele de E-Sports este de peste 2.000.000 lei, la nivelul acestui an. Parte a unei industrii mult mai mari, cea a gaming-ului, universul E-Sports este așteptat să atingă o cifră de afaceri de aproape 2 miliarde de Euro anul acesta, la nivel global. Aceasta înseamnă o creștere de aproape 100% față de anul trecut. Sumele în această industrie vin din drepturi de difuzare, vânzări de bilete la evenimentele live, vânzări de obiecte promoționale și achiziții in-game, dar marea parte, în proporție de 69%, se datorează sponsorizărilor și publicității.
Potențialul de dezvoltare a industriei E-Sports este foarte mare, în condițiile în care deja există atât jucători profesioniști și organizatori de competiții, precum și investitori interesați de dezvoltarea sporturilor electronice.
Președintele Tineretului Național Liberal, Consilierul de Stat Mara Mareș:
„Sportul electronic este o activitate ce poate aduce multe beneficii angajatorilor, angajaților și producătorilor de jocuri din România, iar datoria noastră este să ajutăm industria să-și atingă potențialul competițional și de dezvoltare.
Acest proiect reprezintă rodul unei munci de echipă și a ajuns să fie introdus în circuitul parlamentar după ce a parcurs multiple etape de studiu, analiză, dezbatere și consultare cu reprezentanții pieței și industriei de gaming din România, cu reprezentanți ai Ministerului Sportului, cu colegii din parlament și din guvern. Am conturat acest proiect la nivelul Tineretului Național Liberal și l-am supus dezbaterii în interiorul Partidului Național Liberal.
În esență, legea va facilita și accelera dezvoltarea domeniului și industriei E-Sports. Vor fi atrase aici noi capitaluri și se vor crea noi locuri de muncă, iar beneficiile acestei recunoașteri se vor vedea rapid la nivelul întregului ecosistem de E-Sports, de la jucători și echipe, până la cluburi, asociații și organizatori de competiții.
Ceea ce este important este că recunoașterea E-Sports a fost solicitată de piață și a fost conturată în parteneriat cu piața.” spune Mara Mareș, Consilier de Stat și Președinte al Tineretului Național Liberal.
Alin Ignat, deputat PNL, inițiatorul propunerii legislative:
„Este momentul să oferim un statut legal jucătorilor, cluburilor și organizatorilor de competiții de gaming, iar prin această propunere de lege facem exact acest lucru, fără a implica vreun cost pentru bugetul de stat.
Într-o lume puternic digitalizată, este firesc ca relația dintre clubul sportiv angajator și jucătorul angajat să devină o relație normată de muncă, de tip angajator-angajat, ceea ce înseamnă că jucătorii de sporturi electronice vor putea fi plătiți pentru activitatea pe care o derulează, fără a mai fi nevoie să fie încadrați ca asistent-manageri ori ca făcând muncă de secretariat. Această schimbare le va permite să acumuleze experiență, pe baza căreia vor putea participa la competiții internaționale de E-Sports, unde vor putea reprezenta România.
Îi felicit pe colegii din Tineretul Național Liberal pentru inițiativă și le mulțumesc tuturor actorilor implicați în elaborarea și promovarea acestei soluții legislative. În mod special le mulțumesc colegilor mei din Partidul Național Liberal, care au înțeles că în România, la fel ca în statele dezvoltate, sporturile și competițiile sportive au ajuns și în mediul digital deoarece și publicul este tot mai prezent în această zonă.
Propunerea legislativă urmează a fi dezbătută și votată în circuitul parlamentar. ”, spune Alin Ignat, deputat al Partidului Național Liberal.
Tudor Dăescu, Președintele Gaming Week:
“Este momentul cel mai bun pentru crearea unui cadru legislativ care să sprijine jucătorii și cluburile de E-Sports. Se vede o atenție mărită și din partea investitorilor în ceea ce privește universul videogaming-ului, doar în România sumele alocate evenimentelor din acest sector crescând în 2021 cu aproximativ 40% față de anul 2020. În aceste condiții, cu mize crescute și cu oportunități reale în competițiile internaționale, jucătorul român de E-Sports trebuie să poată beneficia de tot suportul pentru a performa.
Doresc să cred că această lege nu doar că va aduce o recunoaștere legală muncii sale, ci va fi și un sprijin în dezvoltarea ecosistemului de care el are nevoie pentru a obține performanțele despre care vorbeam. La ce talent există în țara noastră, sunt convins că foarte curând vom vedea multe trofee ajungând în România. Nu mai mult de zilele trecute, românca Ana Dumbrava a fost desemnată cea mai bună jucătoare de CS:GO din lume după ce a câștigat, alături de echipa Nigma Galaxy Female, turneul ESL Impaxt League desfășurat în SUA, la Dallas.” spune Tudor Dăescu, Președintele Gaming Week.
În industria de gaming, România este deja un punct important pe harta lumii
În țara noastră sunt dezvoltate jocuri foarte cunoscute la nivel mondial, cum ar fi Fifa sau Assasin’s Creed, de către studiouri multinaționale precum Electronic Arts, Gameloft și Ubisoft, sau de către mari companii romanești cum sunt Amber, Killhouse Games sau Green Horse Games.
În contextul unui interes crescut din partea investitorilor în ceea ce privește universul videogaming-ului și al creșterii constante a sumelor alocate evenimentelor din acest sector, este momentul potrivit pentru crearea cadrului legislativ care să sprijine jucătorii și cluburile de E-Sports și care să ofere jucătorului român de Esports suport pentru a performa în competițiile internaționale.