Spațiul Schengen este unul dintre marile deziderate ale românilor. După ce în decembrie 2022 ne-am apropiat de reușită, dar Austria ne-a refuzat aderarea, situația a devenit mai tensionată.
Celelalte state memebre UE și-au arătat dezacordul față de gestul Austriei, respectiv al Olandei de a refuza România, respectiv Bulgaria. Acțiunile Austriei au fost considerate discriminatorii de către Parlamentul European. Astfel, o penalizare a fost solicitată.
Statul român pare să vrea el însuși să ia măsuri. Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a spus că va calcula câți bani au fost pierduți din cauză că România a ratat aderarea.
Nu primim intrarea în Spațiul Schengen, primim despăgubiri
Spațiul Schengen a creat o serie de probleme financiare pentru noi. Neintrarea în zona de liberă circulație duce concomitent la pierderi de timp și de bani. Se discută chiar o creare a unei zone libere între România și Bulgaria pentru a tăia din costuri. Altfel spus, un Schengen est-european.
Sorin Grindeanu a vorbit despre posibilitatea despăgubirilor. Conform discuțiilor sale cu comisarul european, Adina Vălean, numeroase drumuri au fost afectate de factori externi. De la circulația TIR-urilor ucrainene și până la problemele vamale, am putea fi eligibili pentru despăgubiri.
„Am avut o discuţie zilele trecute cu comisarul european Adina Vălean şi am spus că noi am băgat foarte mulţi bani, de exemplu, în întreţinerea drumurilor naţionale din zona respectivă. Dacă mergeţi acum pe DN2 spre Suceava, Siret, pe lângă Bacău, Focşani, o să vedeţi că e TIR lângă TIR, de Ucraina, ceea a dus totuşi la o degradare a acestei reţele şi am cerut bani.
Per total, am trimis aceste cereri, nu doar pe rutier, ci şi pe CFR, pe naval – două miliarde de euro”, a declarat ministrul.
Sursa nebănuită a problemelor noastre bugetare
Sorin Grindeanu a vorbit și despre faptul că Guvernul Cîțu a dus la multe probleme financiare legate de transporturi și infrastructură.
„Am cerut colegilor mei să îmi prezinte o situaţie”, a mai spus oficialul. El crede că e momentul potrivit pentru o despăgubire și o calculare privindcă „costurile pe care le-au avut transportatorii pentru că nu am intrat în Schengen”. El a adăugat „Înţeleg că au fost nişte deştepţi în trecut, care au fost miniştri ai Finanţelor şi apoi prim-miniştri”. Aceștia „s-au angajat la nişte ţinte de deficit pe care greu poţi să le atingi, asta fiind într-o perioadă de pandemie”.
Din această cauză, „Suntem singura ţară în acea procedură de deficit excesiv la nivel de UE. Omul critică, dar el e responsabil.
La Cîţu mă refer. A venit peste noi şi conflictul din Ucraina. Nu poţi să compari costurile pe care România le are fiind la graniţă şi având cea mai mare graniţă cu Ucraina şi impactul pe care acest război îl are asupra României şi să încerci să rămâi în acele ţinte de deficit. E absolut imposibil”, conchide ministrul.
La jumătatea săptămânii, vor fi gata și calculele.
„O să o calculeze colegii mei, discutând foarte mult cu operatorii. Le-am cerut de la jumătatea săptămânii care se încheie astăzi, iar mâine la prânz îmi vor prezenta din punctul de vedere al operatorilor de transport pentru că îmi este greu să fac calculele pe ce înseamnă taxe, e treaba Vămii, orele pierdute în Vămi”, a spus Grindeanu, citat de Mediaflux.