Social

Șoferii vor plăti o nouă taxă! Legea a fost promulgată de Klaus Ioahannis

Bani prejudiciu mamele majorările Start-up Nation
Sursa foto capital

Legea care introduce un nou tip de taxă de drum, numită „taxa pe kilometru”, tocmai a fost promulgată de președintele României, Klaus Iohannis. Întrucât această lege a fost publicată în Monitorul Oficial, românii vor fi afectați atunci când va intra în vigoare.

Având în vedere că noua legislație va duce la taxe mai mari pentru utilizarea drumurilor din România, aceasta va afecta direct șoferii și proprietarii de mașini. Șoferii vor fi nevoiți să plătească pentru distanța parcursă, în plus față de actuala rovinietă, odată cu implementarea noii taxe kilometrice.

Șoferii vor scoate mai mulți bani din buzunare

La 22 iunie, Guvernul României a aprobat un proiect de lege care reglementează taxele de drum pe sistemul de autostrăzi al țării. Măsura prevede că, începând cu 1 ianuarie 2026, șoferii care conduc mașini de până la 3,5 tone vor fi nevoiți să plătească rovinietă , în timp ce persoanele care dețin automobile cu o  greutate mai mare de 3,5 tone vor fi taxate în funcție de distanța parcursă, cunoscută sub numele de TollRo. Un exemplu în acest sens sunt șoferii de camioane de mare tonaj, care  nu vor mai plăti o taxă de drum fixă, ci taxa TollRo.

Această abordare ar reduce costul de transport pentru companiile care utilizează camioane comerciale mari și ar oferi sistemului rutier din România o sursă suplimentară de venit.

Taxa de drum va fi evaluată în funcție de tipul de vehicul, clasa de emisii poluante (EURO) și perioada de timp în care utilizatorul a folosit sistemul rutier național din România. Cu excepția tronsoanelor de drumuri naționale situate în interiorul zonelor urbane ale municipiilor, între indicatoarele de intrare sau de ieșire, va fi implementată pe toată rețeaua de drumuri naționale din România.

Rovinieta trebuie achitată integral înainte de a utiliza sistemul de drumuri naționale din România, potrivit proiectului de lege anunțat de președintele Klaus Iohannis. Rovinieta este împărțită în mai multe categorii în funcție de durata de utilizare. Șoferii pot alege între variante precum o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni.

TollRo intră în vigoare la 1 ianuarie 2026

Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Cătălin Drulă, va emite un ordin prin care va aproba baremul de tarifare a vinietei. Șoferii trebuie să achite taxa corespunzătoare înainte de a circula pe drumurile naționale din România pentru perioada aleasă, iar costul vinietei va fi astfel stabilit oficial de autorități.

Firmele de camioane de marfă vor fi obligate să plătească tariful rutier cunoscut sub numele de „TollRo” începând cu 1 ianuarie 2026. Acest tarif va fi stabilit în funcție de distanța parcursă pe rețeaua de drumuri naționale. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) va impune și va colecta această taxă.

Toate vehiculele înmatriculate cu o masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone care circulă pe rețeaua de drumuri naționale sunt supuse sistemului TollRo. Atât camioanele specializate pentru mărfuri, cât și vehiculele mixte utilizate pentru transportul de mărfuri intră sub incidența acesteia. Prin urmare, reglementările și taxele stabilite pentru TollRo în România se vor aplica tuturor acestor vehicule.

Înainte de a utiliza rețeaua de drumuri naționale din România, trebuie plătită rovinietă, o taxă de drum. Există numeroase alternative accesibile șoferilor, inclusiv o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni. Aceasta este organizată în funcție de durata de utilizare.

Tarifele rovinietei sunt invers legate de durata de utilizare a acesteia. Potrivit romaniatv.net, în special, tariful zilnic nu poate fi mai mare de 9% din costul pe 12 luni, tariful pe 10 zile nu poate fi mai mare de 12% din tariful pe 12 luni, tariful lunar nu poate fi mai mare de 19% din tariful pe 12 luni, iar tariful pe 60 de zile nu poate fi mai mare de 30% din tariful pe 12 luni.