Social

Șoferii trebuie să știe și să nu uite că s-au schimbat prețurile pentru asigurări, la indicația Comisiei Europene

Polițele RCA euroins, sursa foto mediafax.ro
mediafax.ro

Iată ce a făcut  Comisia Europeană pentru șoferii români… A impus Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) să modifice regulile de stabilire a prețurilor pentru asigurările RCA.

ASF a modificat legislația secundară în domeniul asigurărilor obligatorii

Ca urmare, în calculul tarifelor de asigurare au fost incluse și alte criterii, pe lângă vârsta șoferului și capacitatea cilindrică a motorului.

Autoritatea de Supraveghere Financiară, la solicitarea Comisiei Europene,  a modificat legislația secundară în domeniul asigurărilor obligatorii, astfel încât societățile din domeniu să aibă libertate totală în stabilirea tarifelor RCA.

În prezent, o largă categorie de șoferi plătesc prime RCA mai mici, comparativ cu alții care îndeplinesc aceleași criterii (vârstă și capacitate cilindrică a mașinii conduse). În acest caz este vorba despre cei care își au domiciliu în localități mai mici, mai puțin riscante din punct de vedere al producerii accidentelor rutiere. Iar, analizele indică faptul că, raportat la acest criteriu, diferențele dintre primele de asigurare sunt chiar și duble.

Prin urmare, prețurile au variat numai în favoarea asigurătorilor, adică prin creșterea serioasă a prețului polițelor. „Nu am văzut niciun preț al RCA să scadă în urma introducerii acestor criterii. Deci, aceste criterii reprezintă doar pretexte pentru creșterea prețului RCA, ceea ce reprezintă o veste proastă pentru consumatori. În urma acestor modificări legislative, piața RCA din România, care are peste 8 milioane de clienți captivi, este în etapă finală de transformare în piața liberalizată după modelul liberalizării pieței energiei electrice și a gazelor naturale. România începe să plătească un preț la RCA similar celui aplicat în Germania, dar având salarii românești. Nu e exclus ca în 2-3 ani să vedem că Guvernul va ajunge în situația să intervină și să subvenționeze prețul RCA, pentru anumite categorii defavorizate, așa cum se întâmplă astăzi în piața de energie. România se transformă, încet și sigur, într-o țară cu instituții din ce în ce mai slabe și cu multinaționale din ce în ce mai puternice, cu clienți captivi din ce în ce mai săraci”, potrivit unui expert consultat de adevarul.ro.

Tarife diferite pentru RCA

De exemplu, un șofer de 49 de ani, care conduce o mașină cu cilindree de 1,4 litri în orașul Gherla (județul Cluj) ar plăti aproximativ 802 lei pentru o poliță RCA, în timp ce, un șofer cu aceleași referințe, dar care șofează în municipiul Cluj plătește în jur de 1.300 de lei.

Un alt exemplu este al unui șofer cu vârsta între 30 și 35 de ani, care conduce în Odorheiu Secuiesc și va plăti o poliță RCA în jur de 1.450 de lei, comparativ cu un alt șofer cu aceeași vârstă din Constanța, dar care va plăti pentru o poliță RCA aproximativ 3.000 de lei, în condițiile în care ambii conduc automobile cu capacitatea cilindrică între 1,8 și 2 litri.

Totuși, potrivit aceluiași expert consultat de „Adevărul”, „modificările legislative secundare operate de către ASF, la solicitarea Comisiei Europene, nu sunt favorabile consumatorilor și retează puținele pârghii legislative de intervenție ale ASF-ului. Înainte de această modificare legislativă, calculul prețului RCA depindea de două criterii principale: capacitatea cilindrică a vehiculului și vârsta proprietarului vehiculului. Acum, firmele de asigurări pot introduce alături de cele două criterii de calcul și multe altele, după poftă inimii lor. Din păcate, firmele de asigurări folosesc aceste criterii nou introduse, printre care și zona geografică în care este înmatriculat vehiculul, doar ca să își justifice creșterile de preț”.

Cărui fapt se datorează diferențierea tarifelor

În funcție de zona unde este înmatriculat automobilul asigurat, diferențierea tarifelor  se datorează liberalizării complete a pieței. Consiliul ASF a luat măsura  în luna mai 2022, în cadrul unor modificări mai ample aduse normei 20/2017, privind asigurările auto.

Astfel, după liberalizarea totală, asigurătorii au posibilitatea de a utiliza și alte criterii pentru stabilirea tarifelor la asigurările de tip RCA. De exemplu:

  • unii penalizează șoferii care au avut o daună în ultimii ani și oferă reduceri suplimentare celor cu care nu au înregistrat daune.
  • alții au hotărât să ofere bonusuri șoferilor care prezintă un certificat prin care să arate că nu au amenzi.
  • cei mai mulți au introdus criteriul zonal în calculul tarifului, citează evz.ro.