Șocantă și traumatizantă a fost experiența unui elev la Evaluarea Națională. Știa că învățase, că a verificat grila după examene și nu înțelegea unde a greșit de a luat o notă atât de mică.
Diferența de notă, obținută de elev în urma contestației la Evaluarea Națională 2022, este de 5,9 puncte. De la 2,80 la 8,70. Aceasta este nota finală obținută de adolescentul din Bihor în urma contestației la Evaluarea Națională din acest an.
Ce a explicat ministrul Educației
În urma contestațiilor, s-a înregistrat cea mai mare diferenţă de notă. Aceasta este de 5,9 puncte și s-a întâmplat în cazul unui elev din Bihor, căruia i-a crescut nota de la 2,80 la 8,70, a comentat și ministrul Educației.
Se pare că a fost vorba de o eroare materială, fiind o greşeală de transcriere a notei de pe borderou, potrivit ministrului Sorin Cîmpeanu.
Explicația lui Sorin Câmpeanu a fost: „Am avut 17 lucrări (…) care au avut note modificate cu diferenţă mai mare de două puncte. Este vorba de 16 lucrări la limba română şi o lucrare la matematică. Judeţele în care s-au înregistrat aceste diferenţe flagrante, îndrăznesc să spun, au fost următoarele: Constanţa, Dâmboviţa şi Bacău, câte trei note schimbate la o diferenţă mai mare de două puncte, Buzău – două note schimbate, apoi avem Cluj, Călăraşi, Covasna, Gorj, Suceava, Vâlcea cu câte o singură notă schimbată la diferenţă mai mare de două puncte. Sunt şi situaţii de genul celor ale elevului din Bihor cu diferenţă de 5,9 puncte. Aceasta a fost cea mai mare diferenţă – de la 2,80 la 8,70. Greşeala a fost la nivelul transcrierii notei”, a spus ministrul în conferința de presă.
Sorin Cîmpeanu susține evaluarea digitalizată
Totodată, ministrul Educației a spus că acesta reprezintă încă un motiv pentru evaluarea digitalizată, în acest mod profesorii vor completa direct în fişierul informatic notele acordate.
Astfel ministrul Sorin Cîmpeanu a adăugat următoarele:
„Am avut şi o diferență de 3,75 puncte în județul Prahova. A fost corectată în Buzău acea lucrare, tot la Limba şi Literatura Română. Aceste lucruri au putut să fie corectate, dar pentru a nu mai apărea astfel de situaţii este nevoie de generalizarea evaluării digitalizate. (…) Sigur că în momentul în care te pui în postura elevului care ştie că a făcut de 8,70 şi îşi vede rezultatul de 2,80 este dramatic. De aceea suntem datori să facem tot posibilul să facem tot ce este posibil să evităm astfel de situaţii”.
Ce este mai grav, eroarea transcrierii notelor sau eroarea în evaluare
Referitor la erorile privind transcrierea notelor, dar și privind erorile în evaluare, ministrul a precizat:
„Mai grave mi se par acele erori în evaluare sau cel puţin la fel de grave. Şi mai grave sunt erorile în evaluare atunci când vorbim despre subiecte tip grilă. Acolo este inadmisibilă orice diferenţă. Cei care au demonstrat anul trecut ca au greşit în acest fel nu au mai făcut parte din lista evaluatorilor din acest an. Până la sancţiuni trebuie să formăm profesorii evaluatori şi mă bucur să constat că există o dorinţă foarte mare din partea cadrelor didactice pentru a se înscrie la cursurile pentru formare evaluatori”.