ANAF a lansat ghidul pentru sistemul RO e-Transport. Amenzile pentru nerespectarea reglementărilor pot ajunge până la 100.000 de lei.
„Lansat ca parte a unui plan strategic extins, acest sistem este fundamental pentru modernizarea şi eficientizarea proceselor fiscale în România.
Prin implementarea sistemului RO e-Transport, principalul obiectiv al ANAF este de a reduce decalajul fiscal de TVA, prin monitorizarea în timp real a mişcărilor de mărfuri pe drumurile naţionale. Astfel, identificând şi investigând potenţialele cazuri de nereguli sau de fraudă fiscală. Spre deosebire de raportarea în sistemul RO e-Factura, care are la bază un standard european de raportare, RO e-Transport este un sistem dezvoltat local”, se arată în analiza companiei de consultanţă Mazars.
La nivel național, responsabilitatea de a declara datele referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine furnizorului român în cazul tranzacțiilor interne, sau operatorului economic care se ocupă de transport, încărcare și descărcare a acestor bunuri pe teritoriul României.
Amenzi pentru nerespectarea reglementărilor RO e-Transport
„La nivel internaţional, obligaţiile declarării datelor cu privire la transportul bunurilor revin: destinatarului înscris în declaraţia vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declaraţia vamală de export, în cazul bunurilor care fac obiectul operaţiunilor de export. În cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri, această obligaţie revine beneficiarului din România, şi furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri. Depozitarul trebuie să obţină codul UIT, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit”, a menţionat Daniel Damian, Tax Assistant Manager, Mazars în România.
Persoanele juridice pot fi sancționate cu amenzi între 20.000 și 100.000 de lei, precum și cu confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate, pentru următoarele situații:
– nerespectarea obligației de a raporta în sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri care intră sub incidența acestei reglementări, astfel încât să fie identificabile prin codul UIT;
– utilizarea de către transportator a codului UIT după expirarea valabilității acestuia;
– descărcarea pe teritoriul României a bunurilor din tranzacții intracomunitare aflate în tranzit, cu excepția cazurilor în care acestea sunt depozitate sau utilizate pentru a forma un nou transport;
– raportarea în sistemul RO e-Transport a unor cantități diferite de cele transportate efectiv, potrivit Agerpres.