„Nava de aur”, SS Central America, cu o lungime de 85 de metri, care opera între America Centrală și Coasta de Est a SUA, s-a scufundat pe fundul Oceanului Atlantic în anul 1857.
Ultima călătorie a navei
Ultima călătorie a „navei de aur” a fost atunci când se îndrepta spre New York, după ce a părăsit un port din Panama actual. Era încărcată cu sute de pasageri și mărfuri din California, inclusiv grămezi de aur.
Iar, la câteva zile după plecare, nava a întâmpinat un uragan undeva în largul coastei Carolinei. Era 12 septembrie 1857 și atunci s-a scufundat împreună cu 13.600 de kilograme de aur. S-au înecat 425 de pasageri și a fost salvat un număr de 153.
Nava a fost găsită mult mai târziu
Abia în anii 1980, SS Central America a fost identificată, când epava sa a fost găsită pe fundul Atlanticului, împreună cu o gamă largă de relicve care oferă o privire incredibilă asupra erei goanei după aur.
Fred Holabird, președintele Holabird Western Americana Collections a declarat:
- „SS Central America transporta tone de comori din perioada goanei după aur din San Francisco și zona de nord a Californiei când s-a scufundat la 2.200 de metri adâncime în Atlantic, la 2,2 kilometri în largul coastei Carolinei de Nord, într-un uragan, în timpul unei călătorii din Panama la New York City în septembrie 1857”.
- „Recuperările din locul epavei a avut loc în mai multe etape între 1988-1991 și din nou în 2014”.
De asemenea, Dwight Manley, Managing Partner al California Gold Marketing Group din Brea, California, care deține articolele recuperate, a precizat: „Aceste artefacte incredibile ne oferă o privire asupra vieții de zi cu zi pentru pasageri și echipaj în anii 1850. Sunt o capsulă a timpului din goana după aur a Californiei”.
Sute de articole au fost scoase la vânzare
Astfel, printre rămășițe au fost găsite sute de obiecte istorice care au fost puse în vânzare. Printre acestea se regăsește și o pereche de blugi, vechi de 165 de ani, care a fost scoasă la licitație pe data de 3 decembrie 2022 de către casa de licitații Holabrid Americana și a fost vândută pentru 114.000 de dolari.
Ce face ca acești blugi să fie atât de speciali
Luând în considerare materialul și cei cinci nasturi, casa de licitații consideră că ar putea fi o pereche de blugi timpurie fabricată de Levi Strauss & Company în anii 1850. De asemenea, se crede că așa-numiții „blugi de un milion de dolari”, cei mai vechi blugi de muncă grei cunoscuți din perioada Gold Rush, au fost probabil deținuți de John Dement din Oregon, un veteran militar din războiul mexicano-american, care a fost un pasager de primă clasă. la bordul navei comerciale.
La licitație, monede de aur și bani de hârtie din anii 1850
Aproape 300 de artefacte din epoca anilor 1850 neoferite până acum au fost la licitația organizată la Centrul de Convenții din Reno, Nevada și online de Holabird Western Americana Collections (www.HolabirdAmericana.com) sâmbătă, 3 decembrie 2022. Iar, o a doua licitație de sute de artefacte unice, recuperate de la faimosul naufragiu vor fi oferite în februarie 2023.
Licitație pentru inele, bani de hârtie, ceasuri de buzunar, etc.
La prima licitație, alături de prețioșii blugi, celelalte articole care au fost vândute includ zeci de inele, ace, butoni și câteva carcase pentru ceasuri de buzunar. De asemenea, licitația a oferit o serie de monede de aur și bani de hârtie din anii 1850 din seiful Purserului, plus un cufăr de provizii maritime, chei de la camera comorii de aur și etichete pentru bagajele pasagerilor, dar și un pistol de buzunar Colt din 1849.
Totodată, la licitație a fost scoasă și o medalie/insignă extrem de rară, prezentată de Ordinul Sfântului Mauriciu și Sfântului Lazăr, al doilea cavaler ca vechime din lume. Dăruită de Casa Savoia din Italia, medalia este o cruce cu email alb reprezentând Ordinul Sfântului Maurice și o cruce malteză cu email verde a Ordinului Sfântului Lazăr. Aceasta a fost recuperată de pe fundul oceanului în anul 1991 și a fot păstrată în siguranță timp de zeci de ani.
„Articole aparent obișnuite de la pasageri și echipaj ne oferă astăzi o perspectivă extraordinară asupra vieții de zi cu zi a oamenilor care au călătorit pe vaporul cu aburi”, a explicat Bob Evans, un cercetător care a participat la fiecare dintre misiunile de recuperare.
În acest context, Fred Holabird, președintele Holabird Western Americana Collections, a declarat că „unii colecționari au așteptat ca aceste articole extraordinare să vină pe piață încă de când nava legendară, scufundată, a fost localizată, iar revista Life a proclamat-o cea mai mare comoară găsită vreodată a Americii”, scrie 1888pressrelease.com.
Scufundarea navei, motiv de panică financiară în economia Statelor Unite
Se precizează faptul că pierderea încărcăturii de aur, odată cu scufundarea navei, a fost un factor major de panică financiară devastatoare din punct de vedere economic din 1857 în Statele Unite ale Americii.
Cererile de asigurare pentru pierdere au fost plătite în anii 1850, iar compania care a descoperit și recuperat comoara începând cu 1988 a stabilit un acord cu asigurătorii și succesorii acestora în 1992. Astfel, cu aprobarea instanței, California Gold Marketing Group a dobândit titlul clar asupra întregii comori rămase în 1999, precum și toate obiectele recuperate în 2014.