Social

Sfaturi esențiale de la un medic infecționist la începerea școlii

Sfaturi esențiale de la un medic infecționist la începerea școlii

Sfaturi esențiale de la un medic infecționist la începerea școlii. Ministerul Educației și Cercetării a anunțat că număr de 12.610 unităţi de învăţământ din România vor începe anul şcolar 2020 – 2021 în scenariul 1, 4.892 în scenariul 2, 238 în scenariul 3, iar 7 unităţi în scenarii mixte (2 şi 3).

Începerea anului școlar a fost cel mai dezbătut subiect din ultima perioadă. Din păcate nimeni nu poate să aibă un răspuns la ce se va întâmla, dacă elevii vor reuși sau nu să respecte restricțiile impuse de distanțarea socială pentru limitarea răspândirii virusului.

Scenariile privind începerea școlii prezentate de Ministerul Învățământului

Scenariul 1 – participarea zilnică (faţă în faţă) a tuturor preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie sanitară.

Scenariul 2 – participarea zilnică (faţă în faţă) a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi a XII-a, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie, respectiv revenirea parţială (prin rotaţie de una – două săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu şi liceu, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie.

Scenariul 3 – participarea tuturor preşcolarilor şi elevilor la activităţi/ lecţii online.

Scenarii mixte (S2+S3) – varianta aceasta s-a aprobat avându-se în vedere situaţiile specifice din fiecare unitate, precizează MEC. Unele dintre unităţi se află în curs de reabilitare şi altele au cazuri medicale particulare la clasă, astfel încât impun învăţarea online.

 

Interacțiunea directă cu profesorul și cu colegii, element esențial în formarea gândirii și a spiritului concurențial și de performanță a copiilor noștri

În acest context, dr. Liliana Baroiu, medic primar boli infecțioase la Spitalul Clinic de Boli Infecțioase „Sf. Cuvioasa Parascheva” din Glați, vine cu câteva sfaturi pentru toți cei implicați.

„Suntem la un pas de începerea anului școlar și ne bucurăm cu toții de reîntoarcerea la școală, la educație, a copiilor noștri. La jumătate de an de la izbucnire, pandemia de Covid 19 ne-a schimbat radical stilul de viață, îngrădindu-ne mult zona de socializare și muncă în echipă, elemente esențiale ale vieții noastre sociale și profesionale de până acum. Consider esențială reîntoarecea copiilor la școală, în bănci, pentru interacțiunea directă cu profesorul și cu colegii, element esențial în formarea gândirii și a spiritului concurențial și de performanță a copiilor noștri”, a declarat dr. Liliana Baroiu, pentru lapsihiatru.ro.

 

Măsurile de igienă și distanțare socială pot preveni evoluția infectărilor

Pentru ca acest lucru să fie posibil în contextul unei infecții respiratorii cu grad mare de contagiozitate, cu evoluție potențial severă, cu un număr mare de cazuri și care poate fi prevenită momentan doar prin măsuri de igienă și de distanțare socială, trebuie să urmăm cu strictețe un set de reguli, explică medicul.

Iată câteva soluții practice pe care doctorul de boli infecțioase le consideră utile după jumătate de an de luptă cu acest nou virus:

  •  copiii trebuie să poarte mască chirurgicală simplă de la ieșirea de pe ușa casei până la intrarea pe aceeasi ușă. Masca trebuie schimbată în caz de umezire, după tuse sau strănut și la maxim 4-5 ore de utilizare. Copilul își va da masca jos doar să bea apă, în clasă, și să manânce o bombonică, eventual. Este recomandabil să mănânce acasă, înainte de a pleca la școală, iar dacă este absolut nevoie de pachețel la școală , el trebuie mâncat în curtea școlii, la cel puțin doi metri distanță de alți copii.
  • copilul poate purta mănuși de la plecarea din casă până la începera primei ore, astfel se evită contaminarea mâinilor în mijlocul de transport, la intrarea în școală și în clasă, de pe clanțe și balustrade, cât și de pe bancă. La sosirea în bancă copilul va șterge cu un șervețel umed impregnat cu dezinfectant banca și scaunul, cu excepția zonelor textile tapițate, apoi își va scoate mănușile și le va introduce într-o pungă împreună cu servețelele murdare, va lega punga la gură și o va arunca la coș sau o va pune într-un buzunar extern al ghiozdanului și o va arunca acasă.
  • în pauze, copiii vor rămâne cât mai mult în jurul băncii lor, dacă vor dori să discute cu colegii o vor face pe cât posibil de la unul-doi metri distanță și vor limita pe cât posibil împrumutul de obiecte de la colegi. Recomandarea este ca fiecare ghiozdan să conțină instrumente de scris de rezervă, marker de tablă individual, radieră, pic, ascuțitoare, iar atunci când este absolut nevoie, obiectul împrumutat va fi sters cu șervețel dezinfectant.
  • se recomandă aerisirea claselor în pauze, prin deschiderea și închiderea ferestrelor de către același copil, desemnat zilnic, după ștergerea mânerelor cu șervețel dezinfectant sau cu mănuși.
  • folosirea toaletei trebuie urmată obligatoriu de spălarea pe mâini cu apă și săpun.
  • la întoarcera acasă, copilul se va dezbrăca în hol, va da hainele la aerisit sau la spălat și apoi se va spăla pe mâini cu apă și săpun
  • suprafața biroului copilului va fi ștearsă zilnic cu un produs de curățat, detergent, și apoi cu unul dezinfectant.
  • copiii vor primi o alimentație echilibrată, care va conține toate principiile alimentare și va fi bogată în fructe și legume.