Șoferii vor trebui să scoată mai mulți bani din buzunar începând cu 1 ianuarie 2026 pentru a-și plăti taxele de drum. O propunere de lege care ar adăuga noi cerințe pentru achiziționarea unei viniete a fost pusă în dezbatere publică de către Ministerul Transporturilor.
Vechimea automobilului va afecta în mod direct prețul taxei. Propunerea ar urma să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026. Dacă reglementările propuse vor fi adoptate, proprietarii de vehicule mai vechi vor fi cei mai afectați, deoarece valoarea rovinietei va depinde de vechimea vehiculului, de norma de poluare Euro și de numărul de ani în care acesta a fost condus și parcat pe drumurile publice.
Ce modificări se aduc
Măsura include, de asemenea, valabilitatea taxei, aceasta poate fi de 24 de ore, 10 zile, o lună, 60 de zile și un an. Oficialii Ministerului Transporturilor au mai precizat că de colectarea taxei de drum se va ocupa Compania Națională de Autostrăzi și Infrastructură Rutieră, iar taxa stabilită pentru distanța parcursă pe drumurile naționale, județene, europene și de mare viteză va fi administrată prin sistemul TollRo.
Vehiculele cu masa totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3.500 de kilograme, care sunt înmatriculate, construite pentru transportul de mărfuri sunt eligibile pentru serviciul TollRo. Ca urmare a angajamentelor asumate de România în cadrul porțiunii „transport durabil” din Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), noua legislație se bazează pe premisa „poluatorul plătește”.
În prezent, toate vehiculele care utilizează drumurile publice din România trebuie să achiziționeze o rovinietă, diferența de taxe fiind direct legată de tipul de vehicul.
Ce pățesc șoferii care nu își plătesc rovinieta
Sancțiunile pentru neplata taxei variază de la un minim de două ori valoarea anuală a taxei de drum până la un maxim de patru ori costul anual al taxei de drum.
Taxa de trecere se va aplica vehiculelor cu o greutate de cel mult 3,5 tone, în conformitate cu noile standarde sugerate de Ministerul Transporturilor. Valoarea taxei de trecere va depinde de noi factori, inclusiv tipul de vehicul și clasa de emisii poluante.
Când vine vorba de șoferii de camioane mari, aceștia vor trebui să plătească taxe de compensare care pot varia de la 100 de ori valoarea taxei TollRo datorate (maximum 1.000 de lei), dacă distanța parcursă poate fi determinată, până la 2.000 de lei, dacă nu poate fi determinată. Potrivit avocat.net, procesul legislativ presupune ca Guvernul să aprobe măsura înainte de a o trimite în Parlament pentru dezbatere și vot.