Potrivit unui comunicat al executivului comunitar, Comisia Europeană a recomandat vineri, 21 aprilie, modificarea actualelor orientări de comercializare aplicabile unei serii de produse agroalimentare, cum ar fi fructele și legumele, sucurile și gemurile de fructe, mierea, păsările de curte și ouăle.
Modificările sugerate ar trebui să ajute clienții să ia decizii informate pentru o dietă mai bună și să contribuie la reducerea risipei alimentare.
Ce schimbări vor fi aduse?
Printre sugestiile făcute de Comisie se numără etichetarea originii, care presupune reglementări mai clare și mai stricte care să impună etichetarea originii mierii, migdalelor, fructelor uscate, bananelor coapte, precum și a fructelor și legumelor decojite, prelucrate și tăiate (cum ar fi frunzele de salată ambalate). Națiunea sau țările de origine trebuie să fie identificate pe etichetă în cazul amestecurilor. Consumatorii vor beneficia de o mai mare transparență dacă națiunile de origine sunt enumerate. În plus, acest lucru ar trebui să încurajeze fabricarea acestor produse în UE.
Modificările propuse se referă atât la deșeurile alimentare, cât și la deșeurile de ambalaje în cazul deșeurilor alimentare. De exemplu, agricultorii care vând la nivel local și direct către consumatori așa-numitele fructe și legume „urâte” (cu defecte exterioare, dar totuși adecvate pentru consumul local/direct) nu ar fi obligați să respecte orientările de comercializare. Consumatorii ar putea avea mai multe opțiuni de a achiziționa produse proaspete la costuri mai reduse ca urmare a valorificării „prospețimii” acestora, ceea ce ar fi, de asemenea, avantajos pentru producătorii cu lanțuri de aprovizionare scurte. În cazul în care sunt sigure pentru consum, unele produse afectate de catastrofe naturale sau de alte condiții extraordinare pot fi, de asemenea, comercializate.
Produsele pot fi scutite de cerințele de etichetare primară atunci când sunt ambalate pentru donații. Acest lucru va simplifica procedurile administrative și de etichetare și va facilita angajamentul operatorilor de a face donații.
Consumatorii caută să reducă consumul de zahăr
Posibilitatea de a eticheta sucurile de fructe cu mențiunea „fără adaos de zahăr” ar face evident faptul că, spre deosebire de nectarurile de fructe, sucurile de fructe nu pot, prin definiție, să includă zaharuri adăugate, fapt pe care majoritatea consumatorilor nu îl cunosc. În plus, un suc de fructe reformulat ar putea fi etichetat ca „suc de fructe cu conținut redus de zahăr” pentru a satisface cererea în creștere a clienților pentru produse cu un conținut mai mic de zahăr. Termenii „apă de nucă de cocos” și „suc de nucă de cocos” ar trebui să fie utilizați în tandem pentru a răspunde mai bine preferințelor clienților și pentru simplitate.
În prezent, gemurile trebuie să conțină un minim de 450 de grame de fructe (550 de grame pentru produsele premium) pe kilogram de produs final, față de cerința anterioară de 350 de grame. Consumatorii vor avea la dispoziție un produs care va avea mai multe fructe în total și mai puține zaharuri libere decât în prezent. Deoarece termenul „marmeladă”, care a fost autorizat doar pentru gemurile de citrice, poate fi folosit pentru toate gemurile, denumirea produsului ar putea fi modificată pentru a reflecta obiceiurile regionale cele mai tipice.
În cazul ouălor, spațiile exterioare utilizate în sistemele de producție de ouă în aer liber ar putea fi dotate cu panouri solare. Ca urmare, va fi disponibilă mai multă energie regenerabilă. În plus, marcarea ouălor s-ar face la fața locului, la fermă, îmbunătățind trasabilitatea, potrivit Economica.net.