Spre deosebire de ceea ce prevede acum legea, șoferii români vor fi obligați să folosească luminile de întâlnire pe toate tipurile de drumuri publice, nu doar pe autostrăzi sau pe drumurile intraeuropene.
Luni, 12 iunie, președintele Klaus Iohannis a prezentat public un proiect de lege pentru modificarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, prin care se impune ca vehiculele să folosească luminile de zi sau luminile de întâlnire pe toate tipurile de drumuri publice, nu doar pe autostrăzi. Obligația va intra în vigoare la trei zile după ce noua lege va fi publicată în Monitorul Oficial.
Ce trebuie să facă șoferii?
În prezent, codul rutier permite utilizarea luminilor de întâlnire sau a luminilor de zi în timpul zilei doar pe autostrăzi, drumuri expres și drumuri naționale europene. Cu toate acestea, odată ce legea va intra în vigoare, șoferii vor fi obligați să țină luminile de zi aprinse în permanență pe toate tipurile de drumuri publice.
Proiectul de lege a fost contestat pentru prima dată de senatori în 2020, dar când administrația și-a exprimat sprijinul, a fost adoptat în octombrie anul trecut. Prevederile din raportul de adoptare au fost apoi extinse de celelalte comisii care l-au redactat.
Datorită acestui fapt, s-a recomandat ca toate tipurile de drumuri, nu doar autostrăzile și drumurile naționale din Europa, să impună șoferilor să poarte lumini de zi sau lumini de întâlnire atunci când conduc în timpul zilei.
„În circulația pe toate categoriile de drumuri publice conducătorii de autovehicule și tractoare agricole sau forestiere sunt obligați să folosească și în timpul zilei luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă”, se arată în documentul adoptat de Camera Deputaților.
Sunt prevăzute amenzi
Ideea a fost schimbată pentru prima dată de comisie în februarie pentru ca șoferii să folosească luminile de zi sau luminile de întâlnire pe toate tipurile de drumuri, nu doar pe autostrăzi și pe drumurile naționale europene.
În plus, conform noii reguli, sunt incluși șoferii care „se deplasează succesiv de pe o bandă pe alta sau de pe o bandă pe alta, alternând de la stânga la dreapta, pentru a depăși un grup de vehicule care circulă în aceeași direcție”.
Întoarcerea mașinii în timp ce se folosește frâna de urgență sau accelerarea de la oprire „cu o ralantizare excesivă a roților motrice” sunt, de asemenea, exemple de conducere agresivă. Pe listă mai sunt incluși și șoferii care „conduc vehiculul la o distanță foarte mică față de un alt vehicul, în fața sau în spatele acestuia, sau în lateral”. Motocicliștii care aleg să continue cu o singură roată la sol sunt pasibili de sancțiuni. Nu în ultimul rând, potrivit RomâniaTV, „reducerea bruscă a vitezei fără un motiv justificat, de natură să intimideze conducătorul auto” este, de asemenea, supusă unei sancțiuni.