Noi modificări ale Codului Rutier pentru reducerea semnificativă a numărului de accidente.
Potrivit unui proiect legislativ avizat în comisiile de specialitate ale deputaților și care urmează să primească votul final în Parlament, șoferii vor avea obligația de a folosi în timpul zilei luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă și pe drumurile naționale (DN), nu doar pe autostrăzi sau drumuri naționale europene.
În anul 2020, acest proiect a fost respins de senatori, dar, după ce anul trecut Guvernul a transmis aleșilor că susține inițiativa, proiectul a fost avizat în comisia de specialitate a deputaților, cu propunerea de a fi adoptat.
Care sunt motivele modificărilor codului rutier
Măsura stabilită este argumentată de faptul că tot mai multe state europene prevăd, în legislația privind circulația pe drumurile publice, folosirea luminilor de întâlnire în afara localităților, indiferent de tipul drumului, urmărind prin aceasta reducerea semnificativă a numărului de accidente.
Ce prevăd noile modificări din Codul Rutier
„În circulația pe autostrăzi, pe drumurile expres, pe cele naționale europene (E) și pe cele naționale (DN) conducătorii de autovehicule și tractoare agricole sau forestiere sunt obligați să folosească și în timpul zilei luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă”, potrivit noilor modificări aduse Codului Rutier.
În motivarea proiectului se mai precizează și faptul că numărul de kilometri ai autostrăzilor, drumurilor expres și ai drumurilor naționale europene este mult prea mic în raport cu numărul total de kilometri de drumuri existente în țara noastră:
„Prognozele arată că în 2025 numărul mediu al autovehiculelor care se vor deplasa pe drumurile naționale din România se va dubla, fapt care, fără o completare a legislației actuale, va determina ca numărul accidentelor să crească, ceea va duce atât la mărirea numărului de victime, cât și la afectarea întregii societăți, ridicându-se costurile socio-economice”.
Ce sancțiuni vor fi aplicate pentru noxele emise peste limitele admise
În ceea ce privesc noxele generate în trafic de autoturisme, în caz de exces, amenzile vor fi unele usturătoare, potrivit autorităților.
Se cunoaște faptul că circulația rutieră reprezintă una din principalele surse de poluare atmosferică și fiindcă poluarea poate duce la boli pulmonare dificile, autoritățile vor să reducă sau să stopeze aceste probleme care durează de ani întregi, în special în București.
Potrivit noilor amendamente, pentru conducerea unui autovehicul care, în mers sau staţionare, poluează fonic sau emană noxe peste limita maximă admisă, se va aplica o amendă prevăzută în clasa II de sancţiuni, de la 4 la 5 puncte-amendă, respectiv de la 580 lei – 725 lei.
Totuși, trebuie precizat faptul că sancțiunile pentru aceste fapte, în funcție de gravitate, pot consta chiar în reținerea talonului mașinii, nelimitându-se doar la puncte sau amendă, potrivit evz.ro