Actual

Tot mai multe accidente cauzate de trotinetele electrice. UE ia în dezbatere subiectul

Tot mai multe accidente cauzate de trotinetele electrice. UE ia în dezbatere subiectul
m.ziare.com

În marile orașe aglomerate din România, precum București, Cluj-Napoca și Iași, trotineta electrică a devenit un mijloc de transport foarte practic.

Dar, alternativa pentru deplasarea rapidă prin Capitală vine la pachet și cu evenimente nefericite, accidente și decese.

În Europa, deplasarea cu trotineta electrică a ajuns o activitate populară în ultimii ani de zile. Și cum acest stil de deplasare reprezintă  „trend” nou în materie de transport rapid și ieftin, dar și de agrement, nici românii nu au putut să nu îl practice.

Dar, odată cu apariția trotinetelor electrice într-un număr din ce în ce mai mare, au fost raportate pe bandă rulantă și o serie de accidente, chiar și mortale, cauzate de aceste mijloace de transport.

Datorită acestor inconveniente, subiectul a ajuns să fie dezbătut la nivelul Uniunii Europene, unde s-a stabilit ca fiecare stat membru să vină cu reglementări în domeniu.

România, a reușit sa se pună la punct cu legislația privind circulația cu trotinetele electrice abia la finalul anului 2021.

Cele mai importante reglementări prevăd:

  • interzicerea circulației cu trotineta electrică a persoanelor care au vârsta sub 14 ani împliniți
  • interzicerea circulației cu o viteză mai mare de 25 km/h cu trotineta electrică pe drumurile publice
  • interzicerea circulației cu trotineta electrică pe trotuare. Deplasarea trebuie efectuată pe pistele speciale ori pe carosabil
  • interzicerea deplasării persoanelor cu vârsta de 14-16 ani fără cască de protecție, pe trotineta electrică
  • obligativitatea dotării trotinetelor electrice cu sistem funcțional de direcție, dispozitiv de frânare, sistem de avertizare sonoră, echipament/dispozitiv fluorescent-reflectorizant pe timp de noapte, amplasate pe roți, care în mișcare să formeze un cerc continuu.

Trebuie precizat faptul că, desi într-un cadru sumar, primele reglementări cu privire la trotinele electrice au fost stabilite la începutul anului 2020.

Deși legislația adoptată prevede altfel, din magazinele online din România pot fi comandate trotinete a căror viteză poate ajunge și la 100 km/h.

Trotinetele electrice generează  accidente și decese al căror număr este continuă în creștere

Inspectoratul General al Poliției Române a transmis cifre actualizate cu privire la accidentele înregistrate în perioada 2019-2022.

Astfel, cifrele arată după cum urmează:

  • în anul 2019 la nivel național nu au fost consemnate accidente rutiere grave, în care să fie implicați conducători de trotinete electrice, dar în anul 2020 au fost înregistrate 53 de accidente rutiere grave (din care 49 de persoane au fost rănite grav, iar 4 au murit).
  • în 2021, numărul persoanelor rănite și decedate în urma accidentelor cu trotinete electrice implicate a crescut, fiind înregistrate 69 de accidente (din care 62 persoane rănite grav și 7 decedate).
  • în anul în curs (2022), până la data de 25 mai 2022 au fost raportate 38 de accidente, cu 38 de persoane rănite grav.

 Potrivit surselor din Poliție, numărul accidentelor zilnice cu trotinete electrice implicate este de ordinul sutelor. 

Deși Guvernul a dat legi, acestea nu au fost comunicate publicului

În ceea ce privește prevenirea și/ sau reducerea numărului de accidente, unii cetățeni cred că este nevoie de înăsprirea legislației, iar alții susțin că este nevoie de filtre dese ale Poliției.

Un fost șef al Poliției Rutiere, Lucian Diniță, este unul dintre foștii oficiali ai MAI care a pledat pentru adoptarea de reglementări, în contextul popularizării transportului cu trotinetele electrice, precizează sursa citată.

De altfel, polițistul susține că Guvernul trebuie să treacă la nivelul următor și anume derularea unor campanii de comunicare pentru evitarea situațiilor nefericite de pe drumurile publice.

În acest context, fostul șef al Poliției Rutiere a transmis: „Această evoluție a trotinetelor a început să fie o problemă și pentru UE. Nu se ține cont de indicatoare, nimeni nu este întrebat de permis de conducere. Vine sezonul estival, iar numărul persoanelor care se deplasează cu aceste mijloace de transport va crește.

Autoritățile au găsit căile legale, dar dacă legislația este ignorată?! Este nevoie de campanii de comunicare, de educație rutieră. Altfel, degeaba există legislație. Până la urmă, este vorba despre promovarea unui spirit de conviețuire pe șosea. Trebuie educație, dar ‘ca picătura chinezească’. Poliția Rutieră trebuie să interacționeze cu media, cu asociațiile, ONG-urile.

Chiar și la 25 de kilometri de oră pe șosea se pot produce accidente nefericite. Am înțeles că este o întreagă industrie, dar este nevoie de eforturi susținute pentru a evitarea tragediilor”.