Proiectele legislative care cuprind cele mai recente revizuiri în domeniile energiei electrice și gazelor naturale au fost solicitate spre reexaminare Parlamentului de către șeful statului, Klaus Iohannis. Aceste modificări se referă la modificarea facturilor, la scăderea primei pe facturi și la semi-reglementarea pieței angro.
Întrucât sistemul obligatoriu de achiziție centralizată a energiei electrice a fost văzut ca un mijloc de limitare a exporturilor de electricitate, premierul de la Bruxelles a decis luna trecută să demareze procedura de infringement împotriva statului nostru.
Ce modificări se aduc
„O parte dintre dispozițiile nou-introduse prin legea de aprobare a OUG nr. 153/2022 sunt de natură a genera disfuncționalități și dezechilibre în implementare și, prin urmare, se impun a fi reanalizate de către Parlament″, se arată în cerere.
Prin urmare, în conformitate cu această solicitare, cerințele actului normativ fundamental de reglementare OUG nr. 27/2022 legate de subiectul legislației aprobate, care a fost trimis spre promulgare, precum și după ce legea a intrat în vigoare, sunt trimise spre revizuire.
Legea propusă ar include o secțiune privind intervențiile în anumite perioade și tarife care au fost incluse anterior în statutul deja în vigoare. În plus, va fi discutat subiectul facturilor de regularizare și tipurile de operatori care trebuie să facă plăți către Fondul de Tranziție Energetică.
Astfel „ începând cu data de 1 septembrie 2022, pe perioada de aplicare a dispozițiilor ordonanței de urgență”. De asemenea, articolul 2 ar urma să treacă prin modificări în ceea ce privește completarea regimului sancționar prevăzut în lege, în legătură cu abaterile de la Mecanismul privind achizițiile centralizate de energie electrică instituite între datele de 1 ianuarie 2023 și 31 martie 2025.
Rezultatul acestui proces, raportat la numărul și amploarea intervențiilor de actualizare a actului normativ de bază, îl constituie instituirea unui mecanism complicat, susceptibil de interpretări și deficiențe în aplicare, și care nu mai răspunde, într-o măsură rezonabilă, cerințelor privind transparența și predictibilitatea ori celor privind eficiența și operativitatea în aplicare. În lipsa oricăror clarificări suplimentare, este interpretabilă stabilirea, în a doua jumătate a lunii mai 2023, a unor tarife de facturare pentru un consum aferent anului 2022 concomitent cu obligarea furnizorilor la a emite „în semestrul 1 al anului 2023 facturi de regularizare a consumului facturat anterior aferent anului 2022”, ,se menționează în cerere, potrivit Profit.ro.
Ce urmărește Klaus Iohannis
Similar punctului anterior, este discutabil din punct de vedere al aplicabilității stabilirea unei metode diferite de estimare a cantităților de energie electrică „în ianuarie 2023”, prin excluderea acesteia de la cerințele articolelor 9 și 11 din anexa nr. 11 și de la articolul unic, pct. 14 din legea examinată, care prevede că: „Prin excepție de la prevederile art. 9 și 11, pentru luna ianuarie 2023 se vor considera cantitățile de energie electrică prevăzute la art. 7 alin. (3) pentru consum, respectiv art. 5 alin. (4) pentru producție. Acestea constituie obligații ferme ale producătorilor de energie electrică și ale operatorilor economici prevăzuți la art. 2 alin. (2) și se repartizează uniform pe toate intervalele de decontare din luna respectivă”.″, semnalează Klaus Iohannis.