Economic

Schimbări în sistemul RCA. Unde duce o astfel de pârghie de reglare a jocurilor în piață?

Schimbări în sistemul RCA. Unde duce o astfel de pârghie de reglare a jocurilor în piață?

Asiguratorii susțin decizia Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) privind decontarea directă obligatorie a poliței RCA, dar afirmă că noua prevedere trebuie să vină la pachet cu alte pârghii funcționale. Reprezentanții Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România au în vedere un tarif de referință, fără a vorbi însă despre plafonare.

Pentru că prețurile se vor mări la reînnoirea polițelor obligatorii de asigurare pentru autovehicul, după adoptarea ordonanței ce impune decontarea directă între companiile de asigurări, șoferii sunt îngrijorați. Iar Daniel Apostol, purtătorul de cuvânt al Autorității de Supraveghere Financiară, a spus ce schimbări se vor face în sistemul RCA.

Este  posibilă explozie a prețurilor?

Autorității de Supraveghere Financiară a realizat un studiu de impact privind prețurile polițelor RCA. Ce se va întâmpla în perioada următoare? Purtătorul de cuvânt al Autorității de Supraveghere Financiară spune că „la nivelul Autorității de Supraveghere Financiară, în susținerea proiectului de lege, proiectului de ordonanță de urgență care va transpune în legislație schimbarea, ASF a venit cu un studiu de impact care estimează, configurează, ca să-i spunem așa, așteptările cu privire la prețuri, pentru că toată lumea este îngrijorată de această temă, care a fost exagerat prezentată, populist prezentată până acum, drept o posibilă explozie a prețurilor.

Majorarea tarifelor RCA va fi de maxim 12 procente

Potrivit calculelor pe care le-au făcut experții noștri, prin modificările pe care le-ar aduce această ordonanță de urgență, am estima o posiblă majorare a tarifelor RCA de maxim 10, poate 12 procente, care nici acest nivel nu este foarte sigur pentru că estimarea se bazează pe situația actuală din piață, o situație care se va schimba, sperăm noi, radical după ce legea va fi modificată, în sensul pozitiv, o schimbare radicală în bine pentru toți cetățenii, motiv pentru care sunt șanse mari ca scumpirile să fie semnificativ mai mici, sub plafonul de 10-12 procente”.

Este nevoie ca această prevedere să fie însoțită și de alte pârghii funcționale, așa cum susțin cei de la Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare?

„Această schimbare a paradigmei, schimbare a modelului RCA, pe care încercăm să-l aducem în beneficiul tuturor consumatorilor, într-adevăr trebuie să vină la pachet cu mai multe pârghii. Din punctul de vedere al a Autorității de Supraveghere Financiară, o astfel de pârghie de reglare a jocurilor în piață, de echilibrare a pieței este dată de o altă prevedere care ar urma să impună operatorilor de asigurări din piață să demonstreze lichiditatea care stă în spatele nivelului mare, cotei mare de piață. Cine dorește să aibă o cotă mare de piață trebuie să demonstreze că are în spate rezerve de lichiditate menite să acopere daunele posibile la care sunt expuși. Iar asiguratorii, la rândul lor, au solicitat o altă pârghie, care nu ține de data această de Autoritatea de Supraveghere Financiară, acele prețuri reglementate, tarife reglementare. Din perspectiva tarifelor polițelor de asigurări, Autoritatea de Supraveghere Financiară are publicate pe site-ul său tarife de referință.Noi nu putem impune tarife într-o piață liberă, dar putem calcula niște tarife de referință în zona polițelor de asigurare, iar asiguratorii spun că, similar, ar trebui ca prin lege să se impună niște tarife de referință la cealaltă parte din lanțul economic, respectiv, la service-uri.”, a declarat Daniel Apostol.

Mulți spun că  s-au împuținat accidentele, iar  Daniel Apostol confirmă acest zvon, dar vine și cu o veste proastă.

Daniel Apostol: „Exact. Să sperăm că la origine stă o veste bună, și anume, că avem un număr semnificativ mai mic de accidente rutiere. O veste rea ar fi să aflăm că la originea acestei statistici stă un refuz de nedare în plată a daunelor constatate sau nedare în execuție a daunelor constatate. Dar mă îndoiesc că este așa, pentru că haideți să ne punem problema ca un cetățean simplu care are o mașină suferă, devine, să zicem, parte într-un incident rutier, are mașina lovită, nimeni nu dorește să stea cu mașina lovită în fața casei, toată lumea are nevoie să își folosească autoturismele în proprietate și atunci fiecare proprietar de autoturism aflat într-o astfel de situație nefericită caută, în măsura posibilităților financiare și logistice, să își rezolve problema cât de curând posibil.”

Consiliul Concurenței a menționat că va putea fi pus în practică acel mecanism prin care firmele să aibă încredere că își vor recupera banii unele de la altele, practic, să nu mai fie blocaje de ordin financiar?

„Este și una dintre principalele, să spunem, defecțiuni, principalele neajunsuri semnalate de populația care ne transmite la Autoritatea de Supraveghere Financiară fel de fel de petiții și de plângeri. Faptul că se provoacă în piață blocaje pe lanțul economic, de la constatarea daunei la realizarea lucrărilor și la decontarea de către asigurător. Prin această Ordonanță de |Urgență, Autoritatea de Supraveghere Financiară încearcă să regleze și acest lucru, în sensul că noi am solicitat includerea în Ordonanță de |Urgență a unui termen limită de plată, de 10 zile, din momentul în care s-a constatat dauna și s-a întocmit dosarul validat, dosarul de daună, iar dacă acest termen de 10 zile ajunge la maturitate valoarea dosarului de daună devine titlul executoriu, astfel încât nimeni să nu aibă posibilitatea să producă blocaje financiare în lanțul comercial dintre service, asigurator și asigurat”, spune Daniel Apostol.

Când va intra în vigoare adoptarea decontării directe?

„Cu sinceritate vă spun că noi sperăm să intre în vigoare cât mai curând posibil. Se află încă în stadiul de dezbatere publică. S-au formulat multe amendamente, completări, care ne-au fost transmise înapoi şi nouă, ca să spunem autoritate iniţiatoare. Ministerul de Finanţe, care are în dezbatere publică pe site-ul său acest proiect legislativ, va hotărî momentul în care va înainta textul pe masa guvernului, noi sperăm să fie cât mai repede. De ce? Nu pentru că ne grăbim în mod artificial, ci pentru că suntem cu toţii conştienţi de neajunsurile din această piaţă şi cu toţii dorim cât mai curând posibil o soluţie care măcar să spargă gheaţa, să însemne debutul reechilibrării acestei pieţe şi rezolvării neajunsurilor la care sunt expuşi toţi ascultătorii noştri”. a mai spus purtătorul de cuvânt, potrivit RRA.