Lifestyle

Schimbare majoră pe piața muncii. Unde duce scoaterea salariilor din zona subiectelor tabu 

Schimbare majoră pe piața muncii. Unde duce scoaterea salariilor din zona subiectelor tabu 
zf.ro

Potrivit Ralucăi Dumitra, Head of Marketing eJobs România, ieşirea salariilor din zona subiectelor tabu şi intrarea lor într-o zonă de transparenţă marchează o schimbare majoră pe piaţa muncii, după foarte mulţi ani în care au stat sub semnul confidenţialităţii.

Concret, în cadrul unei analize realizate de eJobs România, Raluca Dumitra a precizat: “Deşi încă nu este obligatorie prin lege publicarea salariilor, angajatorii au început să ia măsurile necesare pentru a face tranziţia mai lină atunci când va veni momentul. Dacă astăzi avem o rată de 33% dintre poziţii cu salariul publicat versus 14%, anul trecut, pe vremea aceasta, ne arată că piaţa este din ce în ce mai pregătită”.

Anunțuri de joburi cu salariu afișat

Potrivit Ralucăi Dumitra, 33% din totalul joburilor disponibile în acest moment pe  eJobs.ro au salariul afişat, procentul fiind mai mult decât dublu faţă de perioada similară a anului 2022, ceea ce înseamnă că mai mult de 8.000 de poziţii, pentru care companiile caută candidaţi, au:

  • fie salariul fix menţionat în anunţul de angajare,
  • fie un interval salarial.

De ce au început angajatorii să publice salariile pentru posturile disponibile

Principalul motiv pentru care angajatorii au început să facă publice salariile pe care le oferă este legat de faptul că reuşesc să găsească mai repede candidatul potrivit şi să închidă angajarea (34,4% dintre respondenţi au făcut această menţiune), se arată în cel mai recent sondaj realizat de platforma de recrutare. Astfel:

  • 22% spun că primesc mai multe aplicări,
  • 15,6% spun că este îmbunătăţită relevanţa candidaţilor,
  • 9,4% au observat că anunţul postat primeşte mai multe vizualizări,
  • 9,4% procedează astfel pentru că aceasta este politica stabilită de companie.

„Anunţurile de angajare cu salariul publicat sunt cu 40% mai vizualizate decât celelalte”

În acest context, Raluca Dumitra a declarat : „Datele noastre arată că anunţurile de angajare cu salariul publicat sunt cu 40% mai vizualizate decât celelalte. Cu toate acestea, 31,3% dintre angajatorii care au răspuns întrebărilor din sondaj indică o performanţă de peste 50% a acestor anunţuri. Astfel de rezultate stau în spatele creşterii pe care o vedem în numărul de joburi cu salariul publicat. Cu toate acestea, aşa cum era de aşteptat, nu pentru toate poziţiile există aceeaşi deschidere spre transparenţă, iar angajatorii sunt dispuşi să arate salariul în special pentru joburile entry level”.

Joburile pentru care angajatorii publică nivelul salarial

Potrivit sondajului în discuție:

  • 37,5% dintre angajatori publică salariul  în primul rând pentru poziţiile de intrare,
  • 21,9% dintre angajatori afişează salariile pentru joburile de specialişti,
  • 31,3% dintre angajatori au declarat că politica de transparenţă se aplică la nivel general, fără diferenţe între nivelurile de carieră vizate.

Potrivit Ralucăi Dumitra, „ar fi fost de aşteptat să vedem în top şi joburile pentru muncitori calificaţi şi necalificaţi, dar şi acele joburi pentru care recrutorii găsesc foarte greu candidaţi şi unde afişarea salariului ar putea încuraja aplicările. Cu toate acestea, cele două categorii se regăsesc în aproximativ 10% dintre răspunsuri”.

Domeniile de activitate cu cele mai multe poziții cu salariul afișat în anunțul de angajare

Potrivit sondajului realizat în luna decembrie 2022 (pe un eşantion de 180 de angajatori, reprezentaţi de specialişti în resurse umane, recrutori, manageri de departament sau antreprenori), domeniile care au cele mai multe poziţii cu salariul menţionat în anunţul de angajare sunt:

  • construcţii,
  • retail,
  • call center / BPO,
  • imobiliare,
  • telecomunicaţii,
  • joburi din afara ţării (în prezent fiind peste 1.000 de joburi în străinătate care au salariul afişat pe eJobs.ro),
  • industria alimentară, scrie zf.ro.