Cel mai mare retailer local online, eMAG, a reușit să depășească Dacia în topul celor mai valoroase branduri românești, după ce a depășit suma de 1 miliard de euro. Rezultatul este indicat de Brand Finance, cea mai mare firmă globală independentă de evaluare și strategie de brand. Valoarea unui brand este beneficiul economic net pe care l-ar obține un proprietar prin licențierea brandului pe piața liberă.
Schimbare istorică la vârful clasamentului celor mai valoroase branduri românești. Motivul pentru care eMAG a detronat Dacia
Potrivit raportului Brand Finance, cea mai mare firmă globală independentă de evaluare și strategie de brand, valoarea brandului eMAG continuă să crească, odată cu veniturile sale și pe măsură ce brandul evoluează și se dezvoltă pentru a satisface cererile în schimbare ale consumatorilor: „Consumatorii devin tot mai familiarizați cu comerțul online în piețele cheie (România, Ungaria și Bulgaria), iar potențialul de creștere al brandului rămâne ridicat, chiar dacă sectorul online este foarte competitiv și în continuă schimbare”.
„Această recunoaștere reprezintă o confirmare a rolului transformator pe care comerțul online îl are în viețile oamenilor și ne motivează să ne continuăm investițiile accelerate în infrastructură și tehnologie pentru a susține evoluția stilului de viață al românilor și a transformării eMAG în ecosistem regional de ecommerce”, a declarat Tudor Manea, CEO eMAG.
Pentru prima dată în România, o companie din domeniul comerțului electronic a urcat pe primul loc în clasamentul anual al celor mai valoroare 50 de branduri românești, după ce compania eMAG a cunoscut o creștere în valoare cu 29%.
Conform raportului pe 2022, Banca Transilvania, cu un rating AAA+, este cel mai puternic brand românesc, în timp ce Dedeman (creștere 24%) și Altex (creștere 31%) completează creșterea sectorului de retail. În procesul de calculare a valorii de brand, Brand Finance determină de asemenea forța relativă a brandurilor (Brand Strength), printr-un complex de factori care evaluează investiția în marketing, brand equity și performanța de business. În conformitate cu standardul ISO 20671, Brand Finance încorporează in evaluare și rezultatele cercetării proprii de piață cu peste 100.000 de respondenți în peste 30 de țari si 30 de sectoare economice.
Brandurile noi, create de sectorul privat în ultimii 30 de ani, ocupă 60% din locurile acestui clasament, și generează peste 60% din valoarea măsurată.
Pe locul 3 din punct de vedere este plasat, la fel ca anul precedent, Dedeman (+ 24%, cu o valoare 504 milioane de euro) și tot din retail, Altex a urcat un loc, de pe 13 pe 12, cu o creștere de 31%, până la 123 milioane de euro.
Pe locul patru a urcat Petrom, de pe locul cinci, cu o creștere de 13,8%, cu o valoare de 422 de milioane de euro.
„Dedeman (a cărui valoare de brand a crescut cu 24% până la 504 milioane EUR) si Altex (in creștere cu 31% până la 123 milioane EUR), reprezintă, împreuna cu eMAG, creșterea brandurilor din retailul românesc. În pofida faptului că operează în principal prin magazine fizice, într-un mediu puternic afectat de restricțiile din timpul pandemiei, brandul Dedeman a crescut și rămâne cel mai valoros brand deținut integral de acționari români, protejându-și poziția a treia în clasament. Brandurile de retail sunt bine poziționate pentru a profita de creșterea cererii de bunuri în perioada post-pandemie”, conform raportului.
În Top 10 mai sunt două bănci, BRD și BCR, compania de utilități Electrica, compania de telecomunicații DIGI/ RCS&RDS și bradul farma Catena.
Valoarea combinată a primelor 50 de branduri a crescut cu 5,6% față de clasamentul de anul trecut – în linie cu creșterea pe ansamblu a economiei românești (5,9%).