Actual

Scandalul Blue Air continuă! Comisia Europeană a început investigațiile, iar Orban e implicat

Scandalul Blue Air continuă! Comisia Europeană a început investigațiile, iar Orban e implicat

Compania aeriană Blue Air a intrat într-un declin abrupt din toamna lui 2022. După ce s-a îngropat în datorii și și-a anulat toate zborurile din 6 octombrie 2022 încolo, iar ANPC i-a dat o amendă usturătoare, Blue Air nu a reușit încă să ramburseze toți clienții care și-au luat bilet și nu au mai avut niciodată ocazia să zboare cu această companie. În plus, prețurile zborurilor au crescut substanțial de când acest competitor a dispărut de pe piață.

Iar problemele se țin scai de compania care intră în insolvență. Comisia Europeană tocmai a anunțat că investighează dacă această firmă a primit ajutoare din partea statului într-o manieră conform cu prevederile europene. Ajutoarele încasate de Blue Air Aviation au fost acordate îan 2020, în timpul în care la guvernare se afla Ludovic Orban.

Despre ce ajutoare e vorba

În primul rând, statul român a acordat companiei aeriene Blue Air o sumă menită să-i acopere o parte pierderile colosale suferite în timpul pandemiei de COVID-19. Valoarea acestei garanții publice s-a ridicat la 28 de milioane de euro, adică aproximativ 137 de milioane de lei.

De asemenea, compania de zboruri a fost beneficiarul unei garanții publice în valoare de 34 de milioane de euro (164 de milioane de lei). Aceasta i-a fost acordată pentru a salva firma de la insolvență. În acel moment, Blue Air avea o nevoie disperată de lichidități, iar suplimentul venit din partea statului i-a acoperit o parte dintre aceste nevoi.

Promisiunea României a fost aceea că ajutorul va înceta după șase luni. Ca alternativă, ea trebuia să comunice un plan de lichidare sau de restructurare, asupra căruia Comisia Europeană să-și dea în mod oficial acordul.

A fost adoptată metoda planului de restructurare. Conform g4media.ro, primul astfel de plan a fost transmis către CE în aprilie 2021. Din acel moment, el a trecut prin multiple amendamente. Totuși, este încă neclar dacă planul se pretează normelor Uniunii Europene.

Ce are Comisia Europeană în vedere

În primul rând, instituția europeană condusă de Ursula von der Leyen trebuie să determine dacă Blue Air va putea să restituie banii și să nu primească ajutoare suplimentare. Conform planului românesc de restructurare, compania ar urma să dea banii înapoi până în anul 2026, fiind prevăzut și un sistem privat de finanțare. De asemenea, statul român a preluat 75% din participațiunile Blue Air.

Este important de determinat și dacă Blue Air contribuie în mod real la costurile de restructurare. Trebuie ca firma să reușească să facă acest lucru în afara ajutorului financiar pe care l-a primit. În plus, Comisia Europeană vrea să verifice dacă acordarea acestor suplimente permite ca în domeniul companiilor aeriene, concurența să rămână una loială.