Contul de TikTok ”proful online”, administrat de Alexandru Cumpănasu, fost candidat independent la alegerile prezidenţiale este urmărit de apoximativ 500.000 de elevi din România, iar pe acest cont profesorii sunt blamați, arătați cu degetul ți poziționațica și cum ar fi adeversari ai elevilor. Postările de pe TikTok, de multe ori pe ritmuri de manele, au ajuns subiect de discuţie în cancelarii, iar părinţii sunt şocaţi de conţinutul extrem de dur la care au acces copiii lor.
”Vreau și eu să văd dacă vreun profesor va avea tupeul – tupeul! – să încalce legea, să-ți pună note și să te condamne că nu ți-ai făcut tema de vacanță”, îi spune, de pildă, Alexandru Cumpănașu, pe un ton revoltat, unui fan care se plângea că s-a săturat să facă teme de vacanță.
În jur de 500.000 de copii și tineri află de la ”proful online” de pe TikoTok cum ar trebui să se comporte la orele care se desfăşoară de luni bune pe internet.
Învățăturile lui Cumpănașu către urmăritorii lui
Eu nu știu ce psihopați sunt de partea ailaltă, ce derbedei sunt de partea ailaltă ca profesori. Da? Din păcate, ne arată că perverșii în sistemul de învățământ sunt destul de mulți. Acuma, cu tot respectul, să vezi fete de 15-16-17-18 ani făcând genuflexiuni, flotări și altele, pe cameră, ca înregistrări, ele pot fi folosite și altfel. Pot fi puse pe site-uri de o altă natură! NU dați cu voi nicio înregistrare!” – îi îndeamnă Alexandru Cumpănașu pe elevi.
Este un mod de a incita elevii la violentă
Rareș Voicu, reprezentant al Consiliului Național al Elevilor, spune că este doar un mod de a incita elevii să fie agresivi, iar aceștia având ”puține repere în figurile adulte și în figurile mature din viața școlară” au simțit nevoia să apeleze la astfel de alternative.
„E, de fapt, doar un mod de a incita elevii să fie agresivi, să nu respecte datoriile pe care le au în școala online. E un fel de dezbină și cucerește, adică sunt tratate punctele nevralgice ale școlii online, lucruri care ne frustrează pe noi toți. Elevii au simțit că au atât de puține repere în figurile adulte și în figurile mature din viața școlară, încât au simțit nevoia să apeleze la astfel de conturi și la astfel de alternative”, explică Rareș Voicu, reprezentant al Consiliului Național al Elevilor.
Rareș Voicu spune că Alexandru Cumpănașu își câștigă credibilitatea și simpatia elevilor prin a asculta ce spun aceștia și prin a-i demoniza pe absolut toți profesorii.
Ce spun profesorii și elevii
Profesorii încearcă să-și explice acest fenomen și sunt revoltați de sutele de filmări în care Alexandru Cumpănaşu încurajează ura copiilor faţă de cadrele didactice.
”Este un loc de refulare, un loc în care își manifestă nemulțumirile, dar cred că ar fi foarte bine dacă ar fi exprimate în cadru instituțional. Deranjează și modul în care sunt spuse lucrurile. Acuzațiile care se aduc acolo în mod particular pot fi reale, dar cu siguranță nu pot fi generalizate. Numărul enorm de urmăritori ai acestor filmulețe ne arată că elevii simt o lipsă de comunicare reală cu cadrul didactic”, recunoaște Ioana Neacșu, director adjunct la Colegiul Național „Grigore Moisil”.
Marcel Bartic, profesor de istorie, este de părere că ar fi nevoie de o grijă sporită din partea profesorilor, dar, la rândul lor, și părinții ar trebui să manifeste ceva mai multă atenție la nevoile copiilor lor.
„Câtă vreme unii dintre ei văd meseria asta de profesor doar ca pe un job la care te duci la 8:00 și pleci la 12:00, nu poți să ai pretenția dup-aia să fii un model pentru copiii ăia. N-ai cum să trezești în sufletul copilului o emoție care cumva să te apropie de el”, spune Marcel Bartic.
Între timp, părinţii sunt îngrijorați de faptul că nu pot controla activitatea copiilor lor pe internet.
„Punem accentul pe acest tripartit între părinte, elev și profesor de a fi un dialog constant și continuu. Important este ca cei care se simt lezați de astfel de informații să ia măsuri și să conteste sau nu acel aspect”, spune Gabriel Chicioreanu, de la Federația Națională a Asociațiilor de Părinți.
”Omul face bani pe acele vizualizari”
Sociologul Gelu Duminică spune că omul face bani pe acele vizualizari, iar marea poblemă este ”societatea care cumpără produsul ăla”.
„Omul face bani pe acele vizualizari, omul vinde un produs, marea problema este societatea care cumpără produsul ăla. Trebuie să educăm consumatorul, în cazul de față copiii, ce înseamnă produsul de slabă calitate, ce înseamnă ura, dihonia, ce înseamnă lipsa de respect și cu siguranță peste ceva vreme, astfel de personaje nu vor mai fi consumate. Cea mai proastă soluție ar fi să nu se vorbească despre acest subiect. Însă și modul în care vorbim despre acest subiect contează. Contează foarte mult dacă ale noastre familii sunt pregătite să facă apel la valorile normale ale unei societăți și nu numai să vorbească, ci să le și pună în practică”, spune sociologul Gelu Duminică, potrivit Digi 24.