România pare să fie în plin sezon al protestelor. După greva cadrelor didactice care continuă și azi și amenințările tot mai vehemente ale sindicatelor din Sănătate, a venit și rândul angajaților de la CFR să își facă auzite solicitările.
Angajații CFR nu au de gând să tergiverseze situația, așa că au anunțat deja o acțiune de protest, planificată pentru luni, 29 mai, în fața Ministerului Transporturilor, unde își vor scanda nemulțumirile, reprezentate de condițiile grele de muncă, salarii și bugetul redus alocat de guvern.
„Protestăm pentru soluționarea favorabilă a revendicărilor angajaților CFR, în special pentru aplicarea legii nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar. De asemenea, protestăm pentru condițiile de muncă, dar și pentru că vrem trenuri de călători cu mai multe vagoane. Din cauza lipsei bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, nu există bani nici măcar pentru repararea trenurilor existente”, a declarat președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari, Rodrigo Maxim, în cadrul unei intervenții televizate recente.
Banii sunt promiși de anul trecut
Liderul sindical a mai precizat că blocajul financiar în care se află CFR-ul se perpetuează și că nu se întrevede nicio șansă de remediere: „Nu există bani nici pentru investiții în trenuri noi, deși s-a aprobat, anul trecut, contractul de servicii publice pe zece ani. Acesta ar fi trebuit să fie primul an în care CFR ar fi putut să achiziționeze trenuri noi.”
Un alt aspect important adus în discuție de sindicaliști este cel al compensațiilor acordate, care s-au redus în contextul creșterii prețurilor. De asemenea, ordonanța austerității a tăiat încă 10% din bugetul prevăzut pentru compensații, ceea ce înseamnă că avem un buget mai mic decât anul trecut, în condițiile în care toate prețurile s-au dublat”, a mai explicat președintele Rodrigo Maxim, citat de Antena 3 CNN.
Problemele sunt mai vechi
Situația la CFR este tensionată încă de anul trecut. În noiembrie 2022, liderul sindical avertiza că, dacă se prorogă din nou aplicarea Legii privind Statutul personalului feroviar, se prefigura o nouă grevă la CFR, pe modelul celei din decembrie 2021.
„Anul trecut în decembrie ceferiștii au făcut grevă pentru că s-a prorogat termenul de intrare în vigoare a Legii privind Statutul personalului feroviar. Dacă din nou se va proroga termenul, este posibil ca reacția ceferiștilor să fie aceeași și probabil să fie de mai lungă durată. (…) Prin Contractele de Servicii Publice pe zece ani care s-au dat în circuit s-au pus atât de multe condiționări încât nicio bancă nu le va lua ca garanție pentru a da împrumuturi pentru a se achiziționa trenuri noi și a se moderniza locomotivele și vagoanele existente”, a explicat Rodrigo Maxim la acel moment.
Între timp, contractul de servicii publice pe zece ani a fost aprobat, dar lucrurile nu s-au schimbat în bine. Ca urmare, Sindicatele Căilor Ferate Române au început negocierile pentru un nou Contract Colectiv de Muncă, dar discuțiile purtate săptămâna trecută s-au blocat din cauza mai multor dificultăți apărute în cadrul negocierilor. O nouă serie de discuții a demarat săptămâna aceasta, având termenul-limită prevăzut pentru astăzi.