S-a decis! Incă un oraș din România va avea metrou. A fost semnat un acord privind pregătirea studiului de fezabilitate pentru construirea unui metrou şi a unei linii locale de cale ferată la Cluj-Napoca
Primarul oraşului, Emil Boc, a semnat joi acordul pentru pregătirea studiului de fezabilitate şi cel de implementare cu un grup de firme. Ceremonia de semnare a acordului a fost difuzată în direct pe un portal de socializare. Consiliul Local Cluj-Napoca consideră că ar atenua grijile oraşului şi ale zonei privind transportul în comun prin construirea unui metrou şi a unei linii locale de cale ferată, astfel a aprobat demararea procedurilor de modernizare a rețelei de transport.
Primarul a declarat că construirea metroului şi a liniei de cale ferată reprezintă cel mai mare proiect de mobilitate din istoria oraşului Cluj-Napoca. Ambele mijloace de transport în comun vor conecta oraşul pe direcţia vest-est cu localităţile din împrejurimi.
Constuirea liniei locale de cale ferată este cea mai la îndemână soluţie, deoarece ar circula pe actuala linie de cale ferată crede Emil Boc. Linia locală de cale ferată ar revoluţiona transportul de persoane de la Huedin, din vest, şi până la Dej, din est.
Primarul a mai precizat că este o evoluţie favorabilă faptul că Ministerul Transporturilor va electrifica şi moderniza până în octombrie 2024 linia de cale ferată dintre Oradea şi Cluj-Napoca. Trenurile locale vor circula pe această linie, precum şi pe linia dintre Cluj-Napoca şi Dej. Pentru aceste trenuri vor fi înfiinţate mai multe staţii noi între Nădăşelu, situat la vest de Cluj-Npoca, şi Bonţida, aflată la est de oraş. Prin linia locală de cale ferată va fi accesibilă şi aeroportul Cluj-Napoca, a adăugat Emil Boc.
Metroul ar face legătură între Gilău şi Cluj-Napoca şi ar traversa oraşul. Potrivit planurilor, în prima etapă va fi construit tronsonul între Floreşti şi Cluj-Napoca, astfel ar exista o alternativă pentru toţi cei care fac naveta la Cluj-Napoca din această comună care numără peste 30 de mii de suflete şi care s-a unit deja cu oraşul. Emil Boc a amintit că tronsonul drumului naţional între Oradea şi Cluj-Napoca care trece prin Floreşti este ce mai aglomerată porţiune din România, zilnic trec aproximativ 75 de mii de auovechicule. Metroul ar circula la suprafaţă în zona localităţilor Gilău şi Floreşti, pentru ca la Cluj-Napoca să intre subteran, iar terminalul ar fi în cartierul Mărăsti unde se va întâlni cu linia locală de cale ferată.
Sudiul de fezabilitate privind construirea metroului şi a liniei locale de cale ferată, proiectul de urbanizare privind terenurile prin care vor trece aceste linii, precum şi studiul pentru implementarea proiectului propriu-zis vor fi realizate de consorţiul format de firmele SWS Engineering SPA din Italia, Systra din Franţa şi de Metrans Engineering SRL din România. Grupul de firme va realiza studiile amintite pentru suma de 35,9 milioane lei, în termen de 14 luni în cazul liniei locale de cale ferată şi de 26 de luni în cazul metroului.
Primarul Emil Boc a mai precizat că metroul şi linia locală de cale ferată vor fi construite cu ajutorul Guvernului României, din fondurile UE şi ale oraşului.