Două universități elvețiene au studiat campania americană pe baza motoarelor de căutare și a rețelelor sociale și au spus cine va fi președintele Americii, anunță LE SOIR (Belgia).
Echipe celor doua universități au ”prezis” în mod neașteptat victoria lui Donald Trump în faţa lui Hillary Clinton în 2016, pe baza unei analize a campaniei prin intermediul motoarelor de căutare și rețelelor sociale. Ele constată din nou un avantaj pentru președintele în exerciţiu, în timp ce sondajele și mass-media îl dau ca perdant.
Donald Trump prezintă un avantaj clar pe internet în campania pentru alegerile prezidențiale americane din 3 noiembrie. Această concluzie se desprinde dintr-o analiză comportamentală efectuată de Universitatea din Neuchâtel și Institutul de Cercetări Aplicate în Argumentare (IFAA) din Berna.
Anul acesta, un trio format din profesorul Jacques Savoy și Loris Schmid, specialiști în prelucrarea limbajului natural la Institutul de Informatică al Universității din Neuchâtel, asociaţi cu Christoph Glauser, politolog și specialist în mass-media la IFAA, analizează din nou campania electorală americană pe web.
Acest trio de experți remarcă faptul că utilizatorii de internet din Statele Unite au un nivel de interes față de candidatul republican Donald Trump de cinci ori mai mare decât faţă de adversarul lui democrat Joe Biden.
Campania lui Trump utilizează emoția
„Trump recurge la emoții precum frica și furia„, se spune în comunicatul publicat joia trecută. „Postările lui Biden insistă asupra valorilor morale și critică acțiunile administrației Trump în timpul pandemiei”. Brusc, alegerile s-au transformat într-un referendum pentru sau împotriva actualului președinte, în timp ce campania lui Joe Biden nu a atins nivelul cererilor obținute de Hillary Clinton în 2016.
„Prezența și vizibilitatea pe internet, precum și implicarea activă sunt cruciale pentru câștigarea alegerilor”, notează Christoph Glauser. De asemenea, cercetătorii au urmărit preocupările politice ale utilizatorilor de internet, observând frecvența termenilor legați de ocuparea forței de muncă și economie, sănătate publică, Covid-19 sau educație.
„În ultimele două luni, americanii au fost deosebit de afectați de Covid-19, de mersul afacerilor și al economiei, dar mai puțin de educație”, spun experții. În comparație cu campania din 2016, Donald Trump este din nou în față atunci când ia în considerare numărul de cereri trimise tuturor motoarelor de căutare din Statele Unite.
„Campania lui Joe Biden nu a reușit cu adevărat să decoleze în vara anului 2020”, adaugă studiul. Surprinzător, Donald Trump a reușit să capteze atenția utilizatorilor de internet chiar în cea mai delicată perioadă a mișcării Black Lives Matter.
Donald Trump se dovedește a fi mai prolific cu, în medie, 37 de tweet-uri pe zi (august), comparativ cu 14 ale lui Joe Biden. Spre deosebire de campania din 2016, președintele american repostează mai des (35% din cazuri), „un indiciu care arată că ar putea fi mai puțin implicat”.
Tweet-urile sale conțin mai multe referințe la alte conturi Twitter (4,4%, față de 0,4% pentru Biden) și mai puține linkuri (utilizate pentru videoclipuri). În medie, echipa lui Trump repetă 10% din tweet-urile emise, de până la 14 ori pentru tweet-ul „law&order” (lege si ordine).
„Repetarea unui mesaj, chiar fals sau înșelător, permite atingerea obiectivului”, continuă comunicatul. „De exemplu, pentru că susţine că ‘New York Times’ publică ‘știri false’, doar 8% dintre republicani consideră că acest ziar este de încredere”.
Analiza conținutului tweet-urilor arată că Trump se concentrează asupra adversarului său în termeni deloc măgulitori, cum ar fi Biden adormitul, pe care îl scrie uneori „Bidan” sau „radical left” (stânga radicală), o expresie care a apărut pentru prima dată în iunie 2018. Mass-media reprezintă încă o țintă recurentă pentru actualul președinte.
În ceea ce îl privește pe Joe Biden, el dorește să fie aproape de oameni folosind adesea nume precum „americani, oameni, alegători”. Ca o completare a acestui obiectiv, liderul democratic folosește mai des pronumele „noi”, pentru a stabili o legătură cu cititorul.
În concluzie, dacă campania ar avea loc doar pe web, cei trei oameni de știință din Neuchâtel și Berna ar prezice o altă victorie pentru Donald Trump.