Până la finalul acestui an, România va avea în plus 22 de kilometri de autostradă, au anunțat autoritățile. Dacă adunăm la ceea ce există deja, putem spune că vom depăși, în sfârșit, prima mie de kilometri de autostrăzi.
Anul acesta s-ar putea pune în trafic trei zone importante aflate acum în lucru: primul lot din autostrada Sibiu-Piteşti, un prim tronson între DN5 şi DN6 din A0 lot 2 şi podul de la Brăila. În kilometri, aceste zone măsoară doar 22, iar împreună cu cei 978 existenți, România va avea o mie de kilometri de autostrăzi.
Ultimul an cu peste 100 km de autostradă livraţi în 12 luni a fost 2012, cu un record absolut de 160 km. Culmea, în mandatul președintelui Băsescu, despre care se tot repetă că nu a vrut autostrăzi în România!
Apoi, din 2012 până în 2022, s-au inaugurat anual doar cioturi de cel mult zeci de kilometri, tronsoane cu un impact limitat asupra traficului sau siguranţei rutiere, un total de aproape 600 kilometri, scrie zf.ro.
După 2024 se vor face 200 kilometri anual
Însă, până la sfârșitul lui 2022, România ar putea depăşi pragul de 1.000 de kilometri de autostradă în total, după cum spune Irinel Ionel Srioşteanu, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor. Volumele mai mari vor veni abia după 2024-2025, prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), când se vor putea livra circa 200 de kilometri de autostradă anual.
„Astfel, am putea să atingem acea mie de kilometri, faţă de 978 cât avem acum. Vor fi ani, probabil 2024-2025, în care vom putea avea şi 200 km de autostradă pe an. Important este să începem cât mai multe proiecte, să avem cât mai multe contracte, care să fie pe documentaţii mature, cu firme serioase. Anul acesta, prin PNRR, se vor face plăţi astfel încât putem să ajungem la sume de până la 2 mld. lei. În perioada aceasta, erau 3-4 mld. euro alocaţi pentru infrastructură prin PNRR”, a explicat Ionel Srioșteanu.