Casa de Pensii a anunțat recent că s-a eliminat obligativitatea prezentării sau depunerii anumitor documente sau copiile acestora. Decizia vine în contextul unor modificări legislative care au fost oficializate la începutul acestui an și care au ca scop simplificarea și eficientizarea procesului de acordare a drepturilor de pensie și a altor beneficii sociale.
Conform noilor reglementări, dacă legislația aplicată de unitățile teritoriale de pensii impune prezentarea anumitor copii pentru acordarea drepturilor, aceste copii vor fi realizate gratuit de către funcționarii caselor de pensii teritoriale.
Se elimină celebrul dosar cu șină
Începând din 4 iulie 2023, autorităților publice centrale și locale le este interzis să solicite contribuabililor dosare cu șină pentru furnizarea la cerere a serviciilor publice, organizarea de concursuri sau proceduri de achiziții publice.
„Informare cu privire la aplicarea Legii nr. 9/2023 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative
Începând cu data intrării în vigoare a prevederilor Legii nr. 9/2023 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, a fost eliminată obligativitatea prezentării/depunerii de către beneficiari a copiilor unor documente.
În situațiile în care legislația pe care o aplică casele teritoriale de pensii prevede că documentația necesară acordării drepturilor cuprinde și anumite copii, acestea vor fi realizate în mod gratuit de funcționarii instituției, în momentul depunerii cererii”, potrivit CNPP.
Ce documente sunt necesare pentru pensionare?
Această schimbare are în vedere eliminarea birocrației și a cerințelor excesive din procesul de interacțiune cu administrația publică. Totuși, documentele necesare pentru înscrierea la pensie pentru limita de vârstă rămân esențiale. Acestea pot include următoarele, în funcție de caz:
-Cerere pentru înscrierea la pensie
-Carnetul de muncă (original și copie)
-Carnetul de muncă pentru membrii CAP (original și copie)
-Carnetul de asigurări sociale pentru agricultori (original și copie)
-Alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată
Actele de stare civilă ale solicitantului: BI/CI, certificat de naștere și de căsătorie (original și copie)
-Livretul militar (original și copie, dacă este cazul)
-Diploma de absolvire a învățământului universitar (original și copie) și adeverința corespunzătoare
-Dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfășurate în cadrul unor instituții de învățământ universitar din străinătate
-Adeverința privind sporurile cu caracter permanent (original)
-Adeverința privind încadrarea activității în grupele I și/sau II de muncă (original)
-Procura specială, pentru mandatar (original și copie)
-Acte pentru dovedirea calității de beneficiar al unor legi specifice
-Alte acte necesare stabilirii drepturilor de pensie
În plus, pentru a comunica angajatorului informațiile privind decizia de pensionare, persoana interesată trebuie să prezinte o adeverință eliberată de angajatorul la care își desfășoară activitatea. În cazul persoanelor cu mai mulți angajatori, vor fi necesare adeverințe de la fiecare angajator în parte.
Aceste modificări au ca scop aducerea unor îmbunătățiri semnificative în sistemul de acordare a drepturilor de pensie, cu accent pe simplificare și eficiență. Pentru detalii suplimentare și pentru condițiile de pensionare anticipată, puteți consulta site-ul oficial al Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP).