Conform estimărilor GPeC, ARMO și ale principalilor actori din sector, valoarea comerțului electronic din România este proiectată să ajungă la aproximativ 7 miliarde de euro la sfârșitul anului 2023.Această cifră reprezintă o creștere a comerțului online de aproximativ 10% față de 2022. În urmă cu doi ani s-a înregistrat o valoare de 6,3 miliarde de euro.
„Valoarea de 7 miliarde de euro face referire la toate tranzacţiile generate din România atât către comercianţii autohtoni, precum şi către magazinele online din afara graniţelor ţării şi reprezintă strict segmentul e-tail, adică produsele fizice (tangibile) care au fost cumpărate prin internet. În acest cuantum nu au fost incluse serviciile, plata facturilor la utilităţi, conţinutul digital sau biletele de avion, vacanţele şi călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole ori la diferite evenimente etc. Dacă le-am adăuga şi pe acestea, valoarea totală ar depăşi 10 miliarde de euro”, se arată într-un comunicat al Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO).
Comerțul online continuă să se dezvolte
Andrei Radu, CEO și fondator al GPeC, a declarat că comerțul online continuă să se dezvolte. Există o perspectivă de dublare a volumelor în următorul deceniu. Conform statisticilor oficiale, 68% dintre utilizatorii de internet au efectuat cel puțin o achiziție online în 2023. Acest lucru indică un interes crescut pentru e-commerce și o adoptare tot mai largă a acestei metode convenabile de cumpărături.
„Însă, magazinele online româneşti trebuie să fie din ce în ce mai dinamice, să îşi găsească diferenţiatorii reali şi să îi promoveze, să aibă un customer service bun, să îşi diversifice oferta şi canalele de vânzare pentru că în 2023 a sosit deja valul jucătorilor chinezi care este încă în creştere – nu a atins apogeul – şi care poate aduce schimbări semnificative în peisajul de e-commerce autohton”, a subliniat Andrei Radu în comunicat.
Cristi Movilă, președintele ARMO, afirmă că interesul românilor pentru cumpărături online este într-o creștere constantă. Tot mai mulți consumatori au recunoscut că principalul avantaj al acestui tip de comerț este economisirea timpului.
„În următorii ani, anticipăm o creştere a numărului de IMM-uri româneşti care vor comercializa produse şi servicii online. Pe măsură ce numărul cumpărătorilor creşte anual, este esenţial ca şi numărul vânzătorilor să evolueze în acelaşi ritm. Acest proces poate fi stimulat de autorităţi prin menţinerea unui mediu competitiv echitabil, în care toţi actorii din piaţă să beneficieze de tratament egal, şi prin măsuri care să încurajeze tot mai multe companii româneşti să vândă cross-border”, a declarat Cristi Movilă.
Previziunile specialiștilor
Una dintre principalele provocări pentru comercianții locali este creșterea costurilor de marketing. Aceste costuri ar putea crește cu până la 40% față de aceeași perioadă a anului precedent. Principalul motiv este intrarea agresivă (din punct de vedere al marketingului) a platformelor din afara UE. Acestea cresc prețurile prin cheltuieli masive cu publicitatea online.
Potrivit discuțiilor GPeC cu reprezentanții magazinelor online care comercializează produse similare celor vândute de companiile chineze, în primul trimestru al anului 2024 aceștia au înregistrat scăderi în vânzări. Ei nu au putut ține pasul cu bugetele de marketing alocate de companiile chineze.
O altă provocare derivă din faptul că 2024 este un an electoral în România. Acest lucru conduce și la creșterea bugetelor de marketing, cu spații publicitare și vizibilitate limitată, potrivit Economedia.