Ministerul Transporturilor vine cu vești proaste pentru șoferii cu mașini vechi și poluante. Astfel, deși mulți dintre ei se vor califica cel mai probabil pentru programul Rabla Local, prin care vor primi 3.000 de lei, vor avea mulți bani de scos din buzunar pentru rovinietă.
Proiectul de lege, care acum se află în dezbatere publică, are mari șanse să treacă de camerele decizionale ale Parlamentului. El va rezulta în cheltuieli progresiv mai mari de rovinietă pentru cei care au mașini mai vechi. Principalele criterii sunt categoria din care face parte vehiculul. Amintim că N1 vizează mașinile care au mai puțin de 3,5 tone, N2 – pe cele între 3,5 și 12 tone, iar N3, pe cele care cântăresc mai mult de 12.000 de kilograme. În plus, este avut în vedere cât de poluant e autovehiculul, în ce categorie EURO se încadrează. În contrapartidă, pentru programul Rabla Local 2023, condus de Fondul de Mediu, din subordinea Ministerului Mediului, sunt acceptate mașinile mai vechi de 15 ani și care fac parte din clasa de poluare EURO 3 sau mai mic.
În plus, sistemul de taxare progresivă va avea în vedere și distanța pe care șoferii au parcurs-o cu mașinile mai vechi pe drumurile naționale.
Ce se va întâmpla cu mașinile vechi
Principalul țel la nivel european este acela de a descuraja utilizarea de mașini vechi, care adesea au un grad mai ridicat de poluare decât modelele noi. Proiectele de lege propuse în ultimul timp deservesc acest rol, însă au abordări complet diferite. Astfel, Rabla Local 2023, care a fost anunțat încă din octombrie anul trecut și tocmai a trecut de prima sa etapă de implementare, are rolul de a încuraja trimiterea la casat a mașinilor care au o vechime mai mare de cincisprezece ani și reprezintă un risc pentru mediu. Dintre cei 3.000 de lei pe care șoferii eligibili îi vor primi, 2.400 vin din partea Fondului de Mediu, iar 600, din partea primăriei de care aparțin. Mai multe administrații locale s-au înscris cu viteză în acest program – primăria Aradului este liderul absolut din acest punct de vedere.
Primarul municipiului Arad este primul reprezentant al unei instituții care și-a inclus orașul aflat în administrare în Rabla Local 2023. Chiar dacă avântul primăriilor a mai scăzut după etapa inițială, dat fiind că pentru unele administrații, 600 de lei/participant ar putea totuși să creeze dificultăți, programul a fost per total un succes. Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a spus că vor fi suplimentate fondurile asociate cu acest program, astfel încât un număr cât mai mare de șoferi din orașele vizate să încheie cu succes procesul de casare a mașinii vechi.
La polul opus se află taxarea progresivă a deținătorilor de autoturisme învechite. Astfel, românii sunt descurajați din a le mai folosi sau, cel puțin, din a le scoate la cursă lungă, pe drumurile naționale, se arată în articolul publicat de Realitatea.