Acest tip de etichetare a fost deja introdus în mai multe state europene și preluat de marile lanțuri de magazine din România, însă numai pentru mărcile proprii. Parlamentarii discută introducerea acestui tip de etichetare pentru toate produsele alimentare. Etichetele vor arăta, de la distanță, cât de sănătoase sunt produsele, în funcție de culoarea acestora.
România va adopta sistemul clasificării alimentelor pe culori. Informații ușor de înțeles despre cât de sănătoase sunt produsele
Un proiect de lege prevede schimbarea etichetelor produselor alimentare de la rafturi astfel încât acestea să aducă informații suplimentare consumatorului despre produsul ales.
„Nu stim exact ce înseamnă 13 grame zaharuri libere, 10 grame la suta de grăsimi. E foarte greu pentru foarte mulți dintre noi să ne dam seama. Cele cu roșu nu sunt neapărat rele, nu stigmatizăm în niciun fel produse. Însă alimentele care poartă, să zic, eticheta cromatică roșu ar trebui să fie mai puține decât cele care poartă eticheta cromatică verde”, a declarat Adrian Wiener, inițiatorul proiectului.
Etichetele alimentelor vor avea diferite culori: A – verde închis – B verde deschis – C galben – D portocaliu – E roşu.
Pe fiecare produs, consumatorul va putea observa litera aferentă este evidențiată, iar interpretarea este următoarea:
- produsele marcate cu culoarea verde (A, B) sunt produse importante în alimentație, care ar trebui consumate mai des. Au cea mai bună valoarea nutruțională.
- produsele marcate cu galben (C) ar trebui consumate cu moderație,
- produsele marcate cu portocaliu și roșu (D, E) trebuie consumate în cantitate mai mică, deoarece conțin o cantitate mai mare de grăsimi, zahăr și sare.
Scopul etichetelor colorate este să-i ajute pe oameni să mănânce mai sănătos
Etichetele vor evidenţia valoarea nutritivă a produsului pentru 100 g sau 100 ml, putând exista scoruri diferite chiar în cadrul aceleiași categorii de produse, urmare a rețetelor diferite.
Sistemul este folosit în Franța încă din 2017. Este însă opțional momentan, dar mulți jucători din piața de profil, atât retaileri cât și producători, l-au implementat deja în Europa, în țări precum Franța, Belgia, Spania, Germania și Olanda.