Eforturile României pentru aderarea la Spaţiul Schengen sunt din ce în ce mai mari, iar guvernanţii fac aproape orice să-şi atingă scopul. Am putea spune că am fost dispuşi să cumpărăm cu 44 milioane euro două nave de pompieri de la compania olandeză Damen, chiar cu o zi înainte de vizita în România a premierului Mark Rutte.
Olanda e singura țară care mai ridică probleme față de aderarea României la Schengen. Achiziția e făcută cu două luni înainte de votul decisiv pentru intrarea în Schengen.
România a cumpărat două nave de pompieri de la compania olandeză Damen, cu o zi înainte de vizita premierului Mark Rutte
Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) din Ministerul Afacerilor Interne a semnat marți cu compania olandeză Damen un contract pentru cumpărarea a două nave multirol pentru pompieri. Statul român va plăti 44 de milioane de euro pentru cele două nave.
Achiziția a fost anunțată cu doar o zi înainte de vizita premierului olandez Mark Rutte în România, considerată importantă în contextul aderării României la Zona Schengen.
Olanda e singura țară care mai ridică probleme față de aderarea României la Schengen. Un partid junior din coaliția guvernamentală condusă de Rutte ar avea rezerve față de intrarea României în Schengen.
Una dintre nave va purta numele de Fify
Raed Arafat a menționat că sumele necesare pentru realizarea achiziției sunt din fonduri europene – Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), în cadrul Proiectului Viziune 2020. Cele două nave sunt destinate operațiunilor de căutare, salvare și stingerea incendiilor. Una dintre ele a fost deja botezată. Fify, este numele, a dezvăluit Raed Arafat.
Arafat a mai spus că cele două nave vor fi construite de compania olandeză Damen la șantierul său din Galați.
Toate instituțiile guvernamentale din România, europarlamentarii și liderii marilor partide sunt în contacte permanente cu liderii olandez
Vizita lui Mark Rutte are loc și în condițiile în care oficialii români încearcă să blocheze un posibil veto al Olandei pentru intrarea României în Schengen. Astfel, toate instituțiile guvernamentale din România, europarlamentarii și liderii marilor partide sunt în contacte permanente cu liderii olandez.
Liderii politici din România au intrat în alertă după ce CDA, un partid din coaliția guvernamentală din Olanda condus de ministrul de Externe Wopke Hoekstra, este reticent față de aderarea României la Spațiul Schengen.
Opoziția partidului poate duce la stoparea pentru încă un an a speranțelor României de a intra în spațiul Schengen, chiar dacă state mai puternice precum Germania ori Franța susțin Bucureștiul.
Până acum Olanda nu a dat nicio explicație clară pentru opoziția sa din anii trecuți privind aderarea României și Bulgariei la Spațiul European de Liberă Circulație. Chiar și în prezent, guvernul de la Haga nu a exprimat o poziție clară, așa cum au făcut alte state precum Germania.
Olandezii de la Damen au depus singura ofertă la licitația ISU pentru nave multirol ce vor fi folosite în Marea Neagră și Marea Mediterană
Licitația, pornită pe 3 iulie 2022, este împărțită în două loturi: Navă multirol de stingere a incendiilor şi Navă multirol de căutare și salvare (SAR-Search and Rescue)
Obiectivul achiziției vizează diversificarea mijloacelor tehnice de care dispun serviciile profesioniste pentru situații de urgență, în vederea acoperii a cât mai multe tipuri de risc. Achiziția are ca scop sporirea capacității de intervenție pe mare, ceea ce va conduce la creșterea numărului vieți salvate, bunuri recuperate, precum și reducerea impactului negativ asupra mediului în situații de urgență.
Existența unor nave multirol acostate în portul Constanța va permite respectarea obligațiilor internaționale asumate de România (convențiile IMO, SOLAS și SAR și convenția SAR Marea Neagră), se arată în anunțul de licitație.
Noile nave ar urma să fie utilizate în Marea Neagră, dar și în Marea Mediterană, conform informațiilor din caietul de sarcini:
Achiziția este finanțată prin Programul Operațional Infrastructură Mare – POIM, termenul pentru livrarea navelor fiind de 14 luni.
Olandezii de la Damen dețin în România fostul Șantier Naval Galați. Cu o suprafață de 55 de hectare și 1.700 de angajați, Damen Shipyards Galați este unul dintre cele mai mari șantiere navale ale grupului olandez.