Un pact restrâns privind mineralele critice promite să protejeze exporturile britanice de automobile și camioane de Legea americană de reducere a inflației. Rishi Sunak face presiuni pentru un acord comercial între Marea Britanie și SUA cu președintele Joe Biden în această săptămână, doar că nu cel mare pe care Marea Britanie l-a dorit.
Administrațiile Biden și Sunak se îndreaptă spre un pact comercial restrâns privind mineralele critice folosite pentru a produce orice, de la vehicule electrice la panouri solare, televizoare cu ecran plat și stimulatoare cardiace, în timp ce Joe Biden vizitează Regatul Unit pentru a marca cea de-a 25-a aniversare a Acordului din Vinerea Mare.
La ce se referă acordul între cele două state
Acordul promite scutiri fiscale pentru a ajuta exporturile de mașini și camioane ale Marii Britanii să evite cea mai grea lovitură a subvențiilor de 400 de miliarde de lire sterline acordate de președinte pentru vehiculele electrice fabricate în America în legea sa de reducere a inflației (IRA). SUA este a doua cea mai mare piață a Marii Britanii, după UE, numai exporturile de automobile totalizând anul trecut 4,9 miliarde de lire sterline.
Legea lui Biden, adoptată vara trecută, este menită să aducă în SUA producția de energie curată și de automobile și să decupleze lanțurile de aprovizionare cu vehicule electrice de munca în condiții de sclavie și de muncă a copiilor care se găsește în bateriile vehiculelor electrice din China.
Beijingul controlează până la 90 % din rafinarea și prelucrarea mineralelor critice utilizate în aceste baterii la nivel mondial, cum ar fi litiul, nichelul și cobaltul. Dar planurile președintelui din IRA reprezintă „provocări foarte serioase” pentru exporturile britanice de automobile, spune Jaguar Land Rover. Legea interzice națiunilor care nu au încheiat un acord comercial cu SUA să acceseze creditele fiscale și subvențiile prevăzute de lege.
Secretarul pentru afaceri al lui Sunak, Kemi Badenoch, a atacat IRA numind-o „protecționistă” și avertizând că va afecta competitivitatea aliaților. Ea susține că ar putea crea, de asemenea, un „punct unic de eșec” în lanțurile de aprovizionare cheie, care nu va ajuta SUA să contracareze ascensiunea Chinei.
Cu toate acestea, Japonia a ocolit legea la sfârșitul lunii trecute, când a încheiat un acord comercial restrâns cu SUA pentru lanțul de aprovizionare cu minerale esențiale pentru industria sa de vehicule electrice. UE este în discuții cu Washingtonul pentru ceva similar. Potrivit experților, aceste acorduri comerciale restrânse privind mineralele critice nu necesită aprobarea Congresului și sunt suficiente pentru a îndeplini pragul legal pentru un acord comercial.
Ce vrea Marea Britanie?
Marea Britanie este „în discuții” cu SUA pentru un pact similar, a declarat un oficial al departamentului britanic pentru comerț și afaceri. „Suntem optimiști că se va face ceva în viitorul apropiat. Dacă vă uitați la istoria recentă, Japonia este întotdeauna pe primul loc. Noi ar trebui să o urmăm în curând”, a adăugat oficialul.
Reprezentantul adjunct al SUA pentru comerț, Jayme White, s-a aflat la Londra la sfârșitul lunii martie, lucrând pentru a promova acordul. Acesta va fi mult mai mic decât acordul comercial post-Brexit pentru care Donald Trump a început să negocieze și pe care Biden l-a anulat apoi la începutul președinției sale în 2021, când a schimbat direcția în materie de comerț.
În timpul vizitei lui Biden din această săptămână, Marea Britanie va face presiuni pentru a repune pe calea cea bună o serie de dialoguri comerciale între cele două țări, a relatat Bloomberg la sfârșitul săptămânii trecute.
„Suntem pregătiți să facem un [acord de liber schimb] atunci când Statele Unite sunt pregătite să facă acest lucru”, a declarat același oficial britanic citat mai sus, conform politico.eu.
Mineralele sunt prioritare pentru ambele state
Cu toate acestea, acordul critic privind mineralele este prioritar. Întrebat dacă acordul restrâns este aproape, un diplomat al unui aliat al Regatului Unit a declarat „Da așa am auzit”. Cu toate acestea, atât oficialii britanici, cât și cei americani au minimalizat aceste discuții, spunând că nu sunt atât de avansate.
În timpul unui zbor spre California pentru a se întâlni cu Biden la începutul lunii trecute, la prezentarea unui plan de construire a submarinelor alături de Australia, Sunak a declarat că el și președintele trebuie să „lucreze” la modul în care IRA este implementat.
Este „important ca Marea Britanie să fie inclusă în orice scutire din partea SUA, în special dacă UE și Japonia sunt incluse”, a declarat Sam Lowe, partener la Flint Global și expert în accesul pe piața auto.
Eșecul de a ajunge la un acord cu SUA „ar putea amplifica impactul negativ al IRA„, a adăugat el, deoarece alte țări ar deveni „relativ mai competitive decât Marea Britanie”.
Lecția japoneză
Un proiect de îndrumar al Trezoreriei SUA publicat luna trecută explică faptul că sectorul auto din Japonia se califică pentru creditul fiscal pentru vehicule electrice din IRA. Limbajul Trezoreriei SUA „lasă o anumită marjă de manevră pentru țările pe care [SUA] ar dori să le includă”, a declarat Anna Jerzewska, director al firmei de consultanță Trade and Borders.
Timpul trece, documentul final urmând să fie publicat lunea viitoare, pe 17 aprilie. Departamentul pentru Afaceri și Comerț din Marea Britanie nu a răspuns la întrebările referitoare la necesitatea de a ajunge la un acord înainte.
„Ne angajăm îndeaproape cu administrația americană pentru a aborda preocupările serioase cu privire la legea RI”, a declarat un purtător de cuvânt al guvernului, adăugând că Regatul Unit „discută, de asemenea, cu prietenii și aliații noștri din întreaga lume care sunt afectați în mod similar și va continua să apere cu fermitate interesele industriei britanice”.
Încheierea unui acord cu SUA și cu aliații Marii Britanii privind mineralele critice trebuie să fie „o prioritate”, a declarat Mike Hawes, directorul executiv al Societății producătorilor și comercianților de autovehicule (SMMT), „pentru a evita să fim dezavantajați din punct de vedere competitiv”.
Dar acordurile pentru a asigura lanțurile de aprovizionare cu minerale critice, a spus el, „funcționează doar dacă facilitează accesul la inputuri de producție cheie, reduc barierele tarifare și netarifare și oferă certitudine suplimentară investitorilor”. Aceste pacte nu sunt un panaceu, a adăugat el, și reprezintă doar o parte a „ecosistemului auto și avem nevoie de măsuri de amploare pentru a ne asigura că Regatul Unit este competitiv la nivel mondial”.
Marea Britanie nu are propriile depozite de aceste minerale sau capacități de prelucrare și s-a străduit să își diversifice lanțurile de aprovizionare după ce legea americană i-a luat prin surprindere pe oficiali anul trecut.
Marea Britanie se pune la adăpost?
Chiar săptămâna trecută, ministrul britanic pentru Indo-Pacific, Anne-Marie Trevelyan, a semnat un angajament de securizare a lanțurilor de aprovizionare cu minerale esențiale cu ministrul australian al resurselor, care se mândrește cu cea mai mare rezervă de litiu din lume. Luna trecută, Regatul Unit și Canada au semnat, de asemenea, un parteneriat privind mineralele critice. Regatul Unit a învățat de la Japonia cum să își diversifice aprovizionarea cu minerale critice, în condițiile în care țara deține președinția G7 în acest an, au declarat pentru POLITICO două persoane familiare cu discuțiile.
Mineralele critice sunt o problemă în care membrii G7 vorbesc despre „întărirea prieteniei”, a declarat o persoană familiarizată cu discuțiile. Aceștia au recunoscut că Japonia a condus discuțiile înainte de summitul G7 din mai despre crearea unui club de cumpărători pentru minerale critice între membrii grupului economic.
Tokyo a învățat din experiență cum să își diversifice lanțurile de aprovizionare după ce China i-a tăiat accesul la exporturile de minerale critice în urma arestării în 2010 a unui trauler chinez care pescuia în apele japoneze.
„Regatul Unit joacă un rol central în discuții”, a declarat o a doua persoană, „și lucrează foarte strâns cu aliații noștri din Japonia”.