Social

Restituiri de impozit pe clădiri pentru perioada stării de urgență. Cine poate beneficia de această facilitate 

Restituiri de impozit pe clădiri pentru perioada stării de urgență. Cine poate beneficia de această facilitate 

Restituiri de impozit pe clădiri pentru perioada stării de urgență. Cine poate beneficia de această facilitate 

În baza unui act normativ adoptat în contextul pandemiei de COVID-19, unii proprietari de clădiri ce sunt incluse în circuitul economic pot beneficia de o reducere a impozitului pe proprietate în anumite condiții. Termenul pentru depunerea cererii de accesare a facilității este 15 septembrie 2020.

În ce măsură au răspuns autoritățile locale la această provocare și ce condiții trebuie îndeplinite pentru a obține reducerea de impozit?

Prin intermediul Ordonanței de Urgență nr. 69/2020, consiliile locale au primit dreptul să acorde o
reducere la plata impozitului pe clădiri de până la 50% pentru perioada stării de urgență, dacă
proprietarii sau chiriașii care utilizează clădirea respectivă și-au întrerupt activitatea total sau parțial
din cauza restricțiilor impuse de autorități în contextul pandemiei de COVID-19. Proprietarii de clădiri
închiriate trebuie să îndeplinească două condiții pentru a beneficia de această facilitate: să fi redus
chiria clienților cu cel puțin 50% și minimum jumătate din suprafața totală a clădirii să nu fi fost
utilizată.

Majoritatea orașelor mari și cinci sectoare din Municipiul București au aprobat implementarea

Majoritatea orașelor mari și cinci sectoare din Municipiul București au aprobat implementarea acestor
facilități sub o formă sau alta, condițiile fiind, în general, asemănătoare de la o autoritate locală la alta.
Diferă totuși procentele de reducere acordate și perioadele pentru care este aplicabilă măsura. Astfel,
în unele localități, reducerea de impozit s-a acordat doar pentru cele două luni în care s-a instituit
starea de urgență, iar procentul a fost de 10% în anumite cazuri și de 50% în altele. În schimb, sunt și
localități în care reducerea este mai semnificativă, fiind aplicabilă pentru tot anul și nu doar pentru
cele două luni de stare de urgență, procentul variind și aici (17% în anumite cazuri și 25% în altele).

Cine poate beneficia de această facilitate și care este documentația necesară?

Principalii beneficiari ai facilității ar fi proprietarii de centre comerciale mari și proprietarii de hoteluri care au avut activitatea suspendată în perioada stării de urgență. Însă de această măsură pot beneficia și proprietarii de fabrici care dețin hale mari de producție și care au fost nevoiți să întrerupă temporar sau total activitatea în perioada 16 martie–14 mai 2020.

Pentru a beneficia de această facilitate, proprietarii trebuie să depună o cerere la autoritățile locale,
însoțită de alte documente, menționate în deciziile consiliilor locale, până în data de 15 septembrie
2020. În general, documentele suplimentare solicitate de autoritățile locale se rezumă la certificatele
pentru situație de urgență și, dacă este vorba de o clădire închiriată, la actele adiționale la contractele
de închiriere, dar pot fi cerute și alte documente din care să reiasă că sunt îndeplinite condițiile de
acordare a facilității, prevăzute în hotărârile autorităților locale.

Cei care au plătit deja integral impozitul datorat pentru perioada stării de urgență sau pentru întregul
an vor putea solicita restituirea sumelor aferente reducerii după ce primesc acceptul autorității locale
cu privire la acordarea facilității.

Între timp, s-a publicat și un proiect de ordonanță de urgență privind ajutorul de stat acordat
chiriașilor, care prevede un sprijin de 50% din chiria datorată pentru perioada 22 martie–14 iunie
2020, în cazul în care sunt îndeplinite anumite condiții. Una dintre acestea este ca și centrul comercial să fi oferit chiriașului o reducere de minimum 50% din valoarea chiriei fixe. În cazul în care proiectul
se va aproba în forma actuală, facilitatea se va adăuga celor existente deja în acest domeniu.