Social

Reacția elevilor la sfârșit de an. Concluziile primului studiu din țară după restricțiile din învățământ

Reacția elevilor la sfârșit de an. Concluziile primului studiu din țară după restricțiile din învățământ

Având în vedere decizia autorităților, intrată în vigoare în data de luni, 9 noiembrie a.c., de a închide pe o perioadă nedeterminată de timp toate unitățile de învățământ preuniversitar din țară, pâna la stabilizarea situației, Asociația Elevilor din București și Ilfov a realizat un sondaj de interes public.

Sondajul a fost realizat asupra percepției elevilor care învață în municipiul București și județul Ilfov privitoare la acest subiect, având în vedere: aspectele epidemiologice ale pandemiei de COVID-19; capacitatea unităților de învâțământ preuniversitar de a funcționa în siguranță și modalitatea potrivită de continuare a actului educațional; abordarea școlilor asupra problemelor interne; impactul sistemului de învățământ online cu privire la greutățile întâmpinate de beneficiarii primari ai acestuia; numărul elevilor care nu au acces la internet/dispositive; opinia elevilor asupra anulării tezelor/olimpiadelor în anul școlar 2020-2021 .

Numărul final de respondenți este 1.341, fapt care denotă atât voința elevilor de a se afirma asupra acestor probleme, cât și interesul lor legat de modul în care pandemia a afectat infrastructura sistemului educațional, la nivel local.

1.La prima întrebare, am împărțit respondenții în mai multe categorii, în funcție de zona în care se află unitatea de învățământ preuniversitar de proveniență.

Astfel:  33,9% învață în Sectorul 2.  21,3% învață în Sectorul 4.  18,7% învață în Sectorul 1.  11,2% învață în Sectorul 3.  7,5% învață în Sectorul 5.  3,8% învață în Sectorul 6.  3,7% învață în Județul Ilfov.

  1. La întrebarea despre decizia de a închide unitățile de învățământ și de a trece în mediul online este o decizie bună sau nu: 53,7% dintre respondenți afirmă că această decizie este una benefică. 33,4% consideră că decizia nu este una bine fondată.  12,9% au declarat că nu știu, sau nu vor să se afirme pe acest subiect.

Procentul crescut de elevi care sunt de părere că decizia închiderii școlilor este una benefică pentru sănătatea acestora se atribuie indicelui de incidență cu COVID-19 extrem de crescut în zona efectuării statisticii.

  1. La întrebarea privitoare la modul de acționare al autorităților, răspunsurile au fost următoarele: 48,2% din elevii care au completat, sunt de părere că școala ar trebui să se desfășoare strict în mediul online.

Pe de altă parte, contrar opiniei majoritare, 25% cred că toți elevii ar trebui să vină la școală fizic.  20,2% din cei care au răspuns, își mențin opinia ca scenariul hibrid să fie predominant.  Într-un procent de 6,6%, elevii respondenți au afirmat faptul că sunt indeciși asupra modului de desfășurare al actului educațional.

  1. În ceea ce privește metoda comunicării cazurilor de COVID-19 și transparența unităților de învățământ asupra acestora: 37,7% din elevi au aflat despre acestea informal, din alte surse. 23,6% din cei care au completat formularul, au primit vestea din partea unității de învățământ, în mod oficial.  23,2% au fost informați de către cadrele didactice, informal.

În același timp pentru 15,5% din elevii respondenți nu a fost cazul să fie anunțați datorită inexistenței cazurilor.

Răspunsurile la întrebarea aceasta denotă în mod cert o comunicare slabă în unitățile de învățământ atunci când vine vorba de informarea elevilor.

  1. La întrebarea legată de respectarea drepturilor elevilor pe timp de pandemie: Un procent majoritar de 61,1% au răspuns că în mare parte, acestea sunt respectate. 15,2% din elevii care au completat chestionarul nu știu în totalitate acest lucru. 13,6% din respondenți au afirmat că în mare parte acestea nu sunt respectate, iar 10,1% sunt nemulțumiți, spunând că acestea nu sunt respectate deloc.
  2. Întrebați dacă aceștia simt că au goluri în urma metodei de predare în regim online, elevii din municipiul București și județul Ilfov au răspuns astfel: În medie de 42,1% din respondenți afirmă că prezintă goluri în materie, reprezentând astfel procentul majoritar.

La polul opus, 20,1% sunt de părere că în mare parte nu au acumulat goluri din metoda de predare.  19,8% din elevi spun că în mare parte, aceștia sunt depășiți de predarea online.  12,8% nu prezintă în mod cert goluri, iar 5,2% nu pot estima acest fapt.

  1. Legat de lipsurile de cunoștințe în materie acumulate pe parcursul pandemiei, am chestionat elevii cu privire la orele suplimentare la care au recurs: 62,5% nu au apelat la ore de ajutor suplimentar. 37,5% au recurs la meditații.
  2. Din pricina lipsei de dispozitive subvenționate de minister, și a statisticii finale care stipulează existența a 1.000.000 de elevi care nu au acces la internet/dispozitive, am întrebat elevii dacă cunosc astfel de situații.

Astfel, elevii din București și Ilfov au răspuns în următorul mod:  71,6% au afirmat faptul că nu știu de existența unor astfel de cazuri.

O rată îngrijorătoare de 28,4% cunosc alți elevi care nu își pot continua educația în această perioadă.

  1. Consultați despre anularea tezelor/olimpiadelor: 80,7% din respondenți sunt de acord cu decizia Ministerului Educației și Cercetării de a anula olimpiadele și tezele. 13,8% contrazic faptul acesta.  În schimb, 5,5% din cei care au completat au opinii mixte pe tema aceasta.