Lifestyle

Raportul „Bunăstarea copiilor din mediul rural în 2020”, semnal de alarmă pentru România

Raportul „Bunăstarea copiilor din mediul rural în 2020”, semnal de alarmă pentru România

Raportul „Bunăstarea copilului din mediul rural – 2020” cuprinde datele și analiza unei cercetări de teren realizate în perioada iunie-august 2020, pe baza metodologiei elaborate de World Vision România, ce prezintă deopotrivă perspectiva adulților și a copiilor. Eșantionul cercetării a cuprins 936 de gospodării, în care locuiesc 4.338 de persoane. Au fost culese informații de la 936 de adulți și 2.931 de copii. 

În urma unui raport realizat de „World Vision România”, aflăm detalii ce intră în contradicție cu așteptările noastre pentru o țară aflată în anul 2020, membră a Uniunii Europene încă din anul 2007. Pentru a afla cu precizie nevoile copiilor din mediul rural, realizatorii acestui raport au demarat în perioada iunie-august 2020, o cercetare de teren, unde s-a utilizat un eșantion de 936 de gospodării, în care locuiesc 4.338 de persoane. Statisticile sunt îngrijorătoare:

  • 1 din 10 copii nu are suficientă mâncare și se duce flămând la culcare seara.
  • În 80% dintre gospodării, copiii și tinerii de toate vârstele, de la grădiniță la liceu, muncesc acasă.
  • În plină criză sanitară, într-un sfert dintre gospodării copiii nu se spală întotdeauna pe mâini după ce merg la toaletă și nici înainte de masă. În aproape jumătate dintre familii, copiii nu se spală pe dinți de două ori pe zi.
  • 56% dintre elevii care abandonează școala după clasa a VIII-a o fac pentru că familia nu își permite costul școlii.
  • 71% dintre copii afirmă că violența este prezentă în şcoală.
  • Peste 30% dintre părinți recunosc că țipă sau strigă la copii, 11% îi îmbrâncesc sau zgâlţâie.
  • Peste 30% dintre părinți consideră că pentru a-ți găsi de lucru este mai important să ai relații decât să termini o școală.
  • 1 din 14 copii consideră că are o viață rea.

Igienă încă precară, alimentație la limită și acces redus la sistemul sanitar

Mesajele de limitare a răspândirii virusului în contextul pandemiei de COVID-19 au un ecou redus în comunitățile supuse analizei acestui raport. În 2020, în ciuda mesajelor intens mediatizate de promovare a igienei și, în primul rând, a spălatului pe mâini în contextul pandemiei de COVID-19, igiena personală rămâne deficitară. În peste un sfert dintre gospodării, copiii nu se spală întotdeauna pe mâini de fiecare dată după ce merg la toaletă. În 24% dintre gospodării, minorii nu obișnuiesc să se spele pe mâini înainte de fiecare masă. Spălatul pe dinți de două ori pe zi este o regulă în numai 52% dintre gospodării. Nerespectarea regulilor minime de igienă reprezintă o consecință a sărăciei și a lipsei utilităților de bază: apă curentă, baie amenajată și toaletă.

Abandonul școlar, situație alarmantă

Două treimi (68%) din elevii din mediul rural ajung la școală pe jos. 17% din copii parcurg zilnic pe jos peste 8 km ca să ajungă la ore, iar mai bine de jumătate din copiii de gimnaziu și aproape trei sferturi din cei din clasele primare merg pe jos la școală distanțe chiar și mai mari. Abandonul școlar în gimnaziu este strâns legat de costul ridicat al școlii și, în egală măsură, de rezultatele slabe ale copiilor, motive indicate de 56% dintre părinți. A crescut și numărul celor care preferă să lucreze în loc să învețe.

Lipsa educației, suport pentru promovarea violenței

Lucrurile se schimbă atunci când analizăm confortul psihologic al copiilor în mediul familial. Doar trei sferturi dintre părinți (77%) declară că au cunoștințe despre drepturile copiilor. Jumătate dintre părinți nu respectă dreptul copilului la protecție și 65% nu le respectă dreptul la liberă exprimare.

Ca o concluzie în urma acestui raport, organizația World Vision România își asumă misiunea de a îmbunătăți viața copiilor din mediul rural, prin programe și măsuri ce își doresc să schimbe în mod direct rezultatele îngrijorătoareale acestui studiu:

„Din păcate, drepturile copiilor din mediul rural în ceea ce privește educația, participarea, confortul psihologic în familie și la școală sunt de multe ori ignorate chiar de cei care ar trebui să vegheze la aplicarea lor: părinții, educatorii, decidenții – adulții care ar trebui să facă România o țară mai bună pentru copii. Pandemia a acutizat problemele copiilor, cu consecințe pe termen lung asupra evoluției lor. Respectarea drepturilor copilului, începând cu cel la educație, reprezintă un imperativ pentru o democrație care se gândește azi la ziua de mâine. Prin programele noastre facem eforturi împreună cu copiii, părinții și educatorii pentru ca niciun copil de la sat să nu se mai simtă singur, umilit, marginalizat, fără șanse și fără viitor. Avem nevoie de politici publice coerente, puse în practică, care să se concentreze pe bunăstarea copilului, iar noi suntem oricând disponibili să ajutăm cu expertiza noastră la realizarea acestora”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.