Senatul României a adoptat, miercuri, 1 martie, în plen, proiectul care vizează limitarea publicităţii audiovizuale pentru jocurile de noroc şi pentru pariurile sportive din România. Proiectul a fost susținut de aproape toți parlamentarii, indiferent de culoare. Astfel, s-au înregistrat 80 de voturi „pentru” şi două abţineri.
Astfel, plenul şi-a însuşit raportul de admitere cu amendamente al Comisiilor juridică şi de cultură, totuși proiectul a mai fost modificat față de varianta inițială. Important este faptul că acesta are susținerea majorității politice din România.
Publicitatea, interzisă între orele 06:00 și 23:00
Astfel, senatorii României au votat pentru permiterea reclamelor pentru jocurile de noroc, cazinouri și pariuri sportive între orele 23,00 şi 6,00. Mai mult, reclamele outdoor nu pot depăşi suprafața de 30 de metri pătraţi.
De asemenea, miercuri au fost votate și amendamentele propuse PNL, precum cel care permite, în intervalul orar 6,00 – 23,00, „inserturile grafice ale mărcii, siglei sau altui simbol prin care se poate identifica titularul mărcii”, însoţite de mesajul „Fii responsabil” şi de interdicţia participării la jocurile de noroc a persoanelor sub 18 ani, scrie Agerpres.
Un alt amendament adoptat prevede că „formele de publicitate exterioară sunt permise dacă dimensiunile materialelor publicitare nu depăşesc, în mod individual, o suprafaţă de 30 de metri pătraţi” şi nu promovează premii în bani sau bunuri materiale.
În același timp a fost admis, de asemenea, un amendament propus de senatorul UDMR Turos Lorand, care prevede „interzicerea oricărei forme de comunicare comercială audiovizuală pentru activităţile de jocuri de noroc, reglementare potrivit art. 10 alin. 1 din OUG nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, prezentate sau recomandate de personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive ori de alte persoane care, datorită celebrităţii lor, pot încuraja activităţile de jocuri de noroc şi pariuri sportive”.
Camera Deputaților, for decizional
Proiectul de act normativ pentru completarea art. 29 din Legea 504/2002 a audiovizualului şi pentru modificarea şi completarea Legii 148/2000 privind publicitatea va fi dezbătut de Camera Deputaţilor, for decizional în acest caz. Astfel, pentru a fi aprobată, legea trebuie să primească și acordul deputaților, ca apoi să meargă spre promulgare la președintele Klaus Iohannis pentru a intra în vigoare.
Oradea și Reșița au interzis sălile de jocuri în centru
Două orașe din România au încercat până acum să elimine casele de pariuri și sălile de jocuri din centru. E vorba despre Oradea în 2017 și Reșița în 2020.
„Am inițiat acest proiect pe un model de bună practică pe care l-am preluat de la Oradea. Am adus doar mici modificări. În Reșița avem peste 85 de case de pariuri, de jocuri de noroc. Este deja o problemă socială, oamenii au devenit ca și alcoolicii sau fumătorii. Am în vedere în mod special tinerii. Sunt persoane care muncesc în străinătate și trimit bani acasă, iar unii oameni consumă banii aceștia în câteva zeci de minute. Limitarea lor ca și dispersie în oraș, în special pe zonele principale, va determina cu siguranță scăderea interesului pentru ele, pentru că nu le vor mai găsi așa ușor. Pentru magazinele second-hand am luat exemplul Parisului. Și acolo sunt magazine second-hand, dar nu sunt pe Champs-Élysées, nici în Place de la Concorde. Sunt în zone periferice ale orașului”, a explicat primarul Reșiței, Nelu Popa, în 2020, când a promovat proiectul de Consiliu Local votat în unanimitate.
Petiţie pentru interzicerea reclamelor
La finalul anului trecut, comunitatea Declic a lansat o petiţie pentru interzicerea reclamelor la jocuri de noroc și pariuri sportive. Aceasta a fost semnată până acum de peste 100.000 de persoane.
Semnatarii petiţiei voiau să interzică orice formă de publicitate la jocurile de noroc și pariuri pentru că spun ei „Asaltul reclamelor agresive se întâmplă la tot pasul. De aceea, tot mai mulți tineri devin dependenți de jocuri de noroc. Iar jucătorii care încearcă să se vindece de această dependență nu au nicio șansă”.
Textul petiţiei:
„Oriunde te uiți, e imposibil să nu vezi afișele imense cu reclame la jocuri de noroc sau pariuri sportive. În online publicitatea este și mai agresivă, pentru că sunt și mai puține reguli. Iar pentru reclamele la pariuri sportive de la TV există o portiță. Acestea pot fi difuzate la orice oră din zi, în timpul competițiilor sportive.
În reclame, celebrități sau foști sportivi repetă neîncetat că e ușor să câștigi. Iar Youtube-ul e plin de vloggeri care se filmează în timp ce joacă și mereu par să prindă lozul cel mare.
Spre deosebire de România, țări ca Marea Britanie au înțeles cât de dăunătoare pentru minori este publicitatea la jocuri de noroc. Așa că vedetele din sport sau showbiz nu mai pot promova case de pariuri sau jocuri de noroc . De asemenea, în 2021, Republica Moldova a interzis toate tipurile de publicitate la orice formă de jocuri de noroc.
Dependența de jocuri de noroc este o boală. Deși prea puțini o văd așa. De aceea, în afară de un studiu plătit de industrie în 2016, nici nu există statistici naționale actualizate pentru cei care se confruntă cu o astfel de adicție. Însă, psihiatrii spun că cel puțin 7 din 10 dependenți de pariuri sau jocuri de noroc care se lasă revin la vechiul obicei.
Reclamele la jocuri de noroc pe care le vedem la tot pasul joacă un rol decisiv.
Jocul responsabil nu este obiectivul principal al industriei jocurilor de noroc. Iar statul nu face mare lucru pentru a-i proteja pe cei mai vulnerabili și pe dependenții de jocuri de noroc, deși are modelele altor țări.
Hai să-i convingem pe parlamentari că e nevoie de un prim proiect de lege pentru a interzice publicitatea la jocuri de noroc. Semnează petiția!”, se arăta în petiția Declic.